Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De raceversie van de Corvette is als sinds jaar en dag een te duchten tegenstander op de internationale circuits. Maar met het ouder worden liep de ‘Vette op bepaalde limieten van zijn lay-out met de motor voorin. Nu de motor (eindelijk) achterin ligt willen de Amerikanen orde op zaken zetten. Niet in het minst om de rivalen van Ford eindelijk met gelijke wapens te kunnen bekampen.

Enter de Corvette C8.R. Want kort na de lancering van de coupé/targa en cabrioletversie, toont Chevrolet ons nu de eerste beelden van de Corvette-racer. Deze krijgt behalve een pak aerodynamische addenda ook een nieuwe motor in de vorm van een atmosferische 5,5-liter flat plane crank V8 die goed is voor 500 pk en 650 Nm koppel (geheel volgens de IMSA balance of performance-regels), en is gekoppeld aan een sequentiële zesbak.

2020_chevrolet_corvette_stingray_c8r_05

2020_chevrolet_corvette_stingray_c8r_042020_chevrolet_corvette_stingray_c8r_072020_chevrolet_corvette_stingray_c8r_06

De motor en versnellingsbak maken deel uit van een meer compacte, en dus efficiënte, aandrijflijn die op zijn beurt dan weer ruimte biedt aan een grotere diffusor. Iets waar de oude Corvette met motor voorin steevast mee kampte in vergelijking met grote concurrent Ford GT.

2020_chevrolet_corvette_stingray_c8r_08

2020_chevrolet_corvette_stingray_c8r_012020_chevrolet_corvette_stingray_c8r_032020_chevrolet_corvette_stingray_c8r_02

Volgens de regels van de FIA moet de racer gebaseerd zijn op een straatauto waarvan minstens 300 exemplaren zijn gebouwd. Daardoor is de kans reëel dat dezelfde motor zijn weg zal terugvinden naar de straat in de vorm van de aanstaande Z06-versie van de C8. De nieuwe Corvette racer zal aanstaande weekend voor het eerst getest worden op Petit Le Mans, om daarna in januari zijn officieel debuut te maken tijdens de 24 uur van Daytona.