Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nog tot en met 4 november loopt in de hallen van Tokyo Big Sight en Odaibe het tweejaarlijks autosalon van Japan, ook wel de Tokyo Motor Show genoemd. Niet meteen bij de deur. Maar laat DRIVR toevallig een man ter plaatse hebben.

Ook dit jaar zijn het voornamelijk de Japanse constructeurs die zich in de schijnwerpers zetten. Daarbij is het centrale thema duidelijk ecologie. Of toch in de vorm van hybride, maar vooral puur elektrisch seriemodellen en prototypes. Mazda koos er bijvoorbeeld voor om zijn allereerste productie-EV ooit in eigen land aan pers en publiek voor te stellen, terwijl Nissan en Lexus het op een respectievelijk brave (Arija Concept) en extreem futuristische (LF-30) stijlstudie houden die (uiteraard) puur elektrisch is.

2019_tokyo_motor_show_07

Op de stand van Mitsubishi staan er zelfs drie concept in de vorm van de MI-TECH Concept1 (een compacte plug-in hybride SUV), Super Height K-Wagon Concept (een nieuwe generatie Kei car) en Engelberg Tourer. De ene al wat realistischer dan de andere. Zo is de laatste zonder twijfel een voorbode van een nieuwe PHEV met vierwielaandrijving. Niet meteen spek naar de DRIVR-bek, maar we geven het maar mee.

2019_tokyo_motor_show_13

Of er überhaupt iets te zien valt behalve SUVs en EVs? Wel, gelukkig heeft Lexus nog eens een LF-A van stal gehaald, Nissan een oude Skyline GT-R en pakt Alpina uit met de berlineversie van zijn nieuwe B3. In tegenstelling tot de B3 Touring, die eerder dit jaar gelanceerd is, maakt de iets lichtere berline geen gebruik van de B58 zes-in-lijn (van onder andere de Z4 M40i en Supra), maar van de nieuwe S58 zes-in-lijn die momenteel al in de X3 M en X4 M te vinden is. En binnenkort ook M3. Daarmee verbreekt Alpina de traditie om voor niet-M blokken te kiezen. In de B3 is het blok goed voor 460 pk tussen 5.000 en 7.000 tpm en een sprint naar honderd in 3,8 s.

2019_tokyo_motor_show_16

2019_tokyo_motor_show_122019_tokyo_motor_show_042019_tokyo_motor_show_10

2019_tokyo_motor_show_14

2019_tokyo_motor_show_152019_tokyo_motor_show_09

2019_tokyo_motor_show_08

2019_tokyo_motor_show_022019_tokyo_motor_show_03

2019_tokyo_motor_show_04

2019_tokyo_motor_show_172019_tokyo_motor_show_06

2019_tokyo_motor_show_11

Meer info: Tokyo Motor show