Nog tot en met 4 november loopt in de hallen van Tokyo Big Sight en Odaibe het tweejaarlijks autosalon van Japan, ook wel de Tokyo Motor Show genoemd. Niet meteen bij de deur. Maar laat DRIVR toevallig een man ter plaatse hebben.
Ook dit jaar zijn het voornamelijk de Japanse constructeurs die zich in de schijnwerpers zetten. Daarbij is het centrale thema duidelijk ecologie. Of toch in de vorm van hybride, maar vooral puur elektrisch seriemodellen en prototypes. Mazda koos er bijvoorbeeld voor om zijn allereerste productie-EV ooit in eigen land aan pers en publiek voor te stellen, terwijl Nissan en Lexus het op een respectievelijk brave (Arija Concept) en extreem futuristische (LF-30) stijlstudie houden die (uiteraard) puur elektrisch is.
Op de stand van Mitsubishi staan er zelfs drie concept in de vorm van de MI-TECH Concept1 (een compacte plug-in hybride SUV), Super Height K-Wagon Concept (een nieuwe generatie Kei car) en Engelberg Tourer. De ene al wat realistischer dan de andere. Zo is de laatste zonder twijfel een voorbode van een nieuwe PHEV met vierwielaandrijving. Niet meteen spek naar de DRIVR-bek, maar we geven het maar mee.
Of er überhaupt iets te zien valt behalve SUVs en EVs? Wel, gelukkig heeft Lexus nog eens een LF-A van stal gehaald, Nissan een oude Skyline GT-R en pakt Alpina uit met de berlineversie van zijn nieuwe B3. In tegenstelling tot de B3 Touring, die eerder dit jaar gelanceerd is, maakt de iets lichtere berline geen gebruik van de B58 zes-in-lijn (van onder andere de Z4 M40i en Supra), maar van de nieuwe S58 zes-in-lijn die momenteel al in de X3 M en X4 M te vinden is. En binnenkort ook M3. Daarmee verbreekt Alpina de traditie om voor niet-M blokken te kiezen. In de B3 is het blok goed voor 460 pk tussen 5.000 en 7.000 tpm en een sprint naar honderd in 3,8 s.
Meer info: Tokyo Motor show