Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De BMW M3 Touring die M GmbH voorlopig weigert te bouwen? Daarvoor moet je nog steeds bij Alpina zijn.

Ook voor Alpina is het Salon van Frankfurt erg belangrijk. Niet toevallig heeft de Manufaktur daarom een vernieuwde verkoopstopper meegebracht in de vorm van de nieuwe B3 Bi-Turbo Touring, gebaseerd op de nieuwe 3-reeks Touring. Eens Alpina er zich mee gemoeid heeft krijg je een praktische Dreier die tegelijk luxueuzer, dynamischer en krachtiger is geworden. Bovenop de (al dan niet optionele) typische details zoals gesmede meerspaaksvelgen (die in het totaal 14 kg lichter zijn), vier uitlaatmonden en een blauwe tellerpartij.

2019_alpina_b3_biturbo_touring_04

2019_alpina_b3_biturbo_touring_062019_alpina_b3_biturbo_touring_012019_alpina_b3_biturbo_touring_05

Wat de nieuwe B3 extra interessant maakt is dat Alpina er ditmaal niet voor gekozen heeft om te vertrekken van de standaard B58 zes-in-lijn (van onder andere de Z4 M40i/Supra GR), maar van de M-specifieke S58. Dezelfde motor die momenteel al in de X3 M/X4 M ligt en ook in de aanstaande M3 zal te vinden zijn. In de B3 spuwt het blok er 462 pk en 700 Nm koppel (tussen 3.000 – 4.250 tpm) uit, waarna het arsenaal via een ZF 8-trapsautomaat, xDrive-vierwielaandrijving en een standaard mechanisch sperdifferentieel op de achteras, naar het asfalt gestuurd wordt.

2019_alpina_b3_biturbo_touring_03

Sprintcijfers hebben we voorlopig niet, maar de Duitsers voegen er wel aan toe dat de topsnelheid ruim boven de 300 km/h ligt. Niet toevallig komt iedere B3 daarom ook met een sterker setje remmen met voorste schijven van 395 mm groot. Hoeveel de nieuwe B3 Touring in België zal kosten weten we momenteel nog niet.