Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Maatwerk van het Italiaanse Carrozzeria Touring Superleggera verdwijnt meestal in gegoede collecties van al even gegoede verzamelaars. Heel af en toe mag er eentje van eigenaar wisselen. Maar twee exemplaren? Dat is erg uitzonderlijk.

Wie Touring Superleggera zegt, zegt Milaan, maatwerk en verfijnde smaak. Maar ook Louis De Fabribeckers, het Belgisch tekenwonder dat sedert de renaissance van het Italiaanse huis in 2008 verantwoordelijk is voor pareltjes zoals Bellagio Fastback, Continental Flying Star en Sciàdipersia, maar dus ook deze Disco Volante en Berlinetta Lusso. De ene gebaseerd op de Alfa Romeo 8C Compétizione, en een moderne interpretatie van de originele C52 ‘Disco Volante’, de andere gebaseerd op de Ferrari F12 Berlinetta en een hedendaagse verderzetting van gran turismo’s à la Touring van weleer.

2019_touring_superleggera_disco_volante_02

Road Yacht

We schrijven het Salon van Genève 2012 wanneer Touring de wereld verstomd met de moderne incarnatie van de originele Alfa C52, bijgenaamd Disco Volante. Niet iedereen is de gedachte genegen dat daarvoor een 8C moet sneuvelen (of toch het koetswerk ervan), maar het resultaat is zonder meer indrukwekkend. Ook al heeft het ‘productiemodel’ zijn elegante koplampen last minute moeten inruilen voor de reeds gehomologeerde exemplaren van een Ferrari 599 GTB.

2019_touring_superleggera_disco_volante_03

2019_touring_superleggera_disco_volante_052019_touring_superleggera_disco_volante_062019_touring_superleggera_disco_volante_01

Het exemplaar dat via O’Kane Lavers te koop staat is nummer 6 van de reeds 8 geproduceerde exemplaren en presenteert zich in het unieke kleurtje Blu Largo over beige lederen interieur. Het is bovendien het enige exemplaar met uniek houtwerk. Of Road Yacht specificatie zoals Touring er zelf naar refereert. Met 5.750 km op de teller lijkt de Disco Volante ook effectief gebruikt te zijn geweest. En je zou voor minder, want het geluid afkomstig van de 4,7-liter Maserati V8 is minstens zo spectaculair als het door De Fabribeckers-getekende koetswerk van aluminium en carbon.

2019_touring_superleggera_disco_volante_07

Voor fijnproevers

De Berlinetta Lusso, die eveneens via O’Kane Lavers verkocht wordt, is misschien eerder voer voor absolute fijnproevers. De transformatie van de F12 Berlinetta naar Berlinetta Lusso is immers een stuk meer ingetogen. Chassis 219699 is een van slechts vijf reeds bestaande exemplaren en presenteert zich in Grigio Mistico over een bruin en beige lederen interieur met Terra de Siena stiksels en waarin opnieuw hout als inleg gebruikt is. Daardoor hebben we het vermoeden dat beide auto’s van dezelfde eigenaar afkomstig zijn. Maar echt zekerheid hebben we uiteraard niet.

2019_touring_superleggera_berlinetta_lusso_02

2019_touring_superleggera_berlinetta_lusso_042019_touring_superleggera_berlinetta_lusso_032019_touring_superleggera_berlinetta_lusso_06

Onder de kap van de Berlinetta Lusso ligt nog steeds de donor atmosferische 6,3-liter V12 die gekoppeld is aan 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en goed is voor 740 pk. Het koetwerk is evenwel een stuk lichter en zelfs 20% stijver is dankzij uitvoerig gebruik van unieke aluminium legeringen en carbon. De conversie neemt uiteindelijk zo’n 6 maanden en meer dan 5.000 werkuren in beslag en staat het chassis van de door Pininfarina getekende F12 als gegoten.

2019_touring_superleggera_berlinetta_lusso_01

Audioupgrade

Net als de Disco Volante komt de Berlinetta Lusso met een resem extraatjes zoals een bagageset, exacte miniatuurreplica en alle documentatie, inclusief deze van tijdens de transformatie. Beide auto’s beschikken ook over een specifieke audioupgrade in de vorm van een 20.000 euro kostend Focal-geluidssysteem.

2019_touring_superleggera_berlinetta_lusso_05

De markt voor dit soort maatwerk is eerder beperkt. Enerzijds door het prijskaartje dat met dit soort handwerk gepaard gaat, anderzijds omdat diegene die zich dit soort extraatjes kunnen permitteren eerder zelf een model laten samenstellen dan er ‘tweedehands’ eentje op de kop te tikken. Maar de wachttijden zijn lang en de logistiek misschien al even lastig. En het is nog maar de vraag of Touring er überhaupt nog meer van zou willen bouwen. Al was het maar om de exclusiviteit van bestaande modellen te garanderen.

2019_touring_superleggera_berlinetta_lusso_08

Prijs op aanvraag

Hoeveel de Disco Volante (link) en Berlinetta Lusso (link) moeten kosten wil O’Kane Lavers niet meteen kwijt. Maar aangezien Touring in de wandelgangen over prijzen van om en bij de 750.000 euro plus opties én donorauto spreekt, zullen deze vermoedelijk boven het miljoen euro liggen. Kost wat. Maar dan heb je ook wat.

MEER LEZEN

Uitgelicht: Superleggera Vision Concept @ MINI Gent Store
Maatwerk: Touring Sciàdipersia
Lancering: Bentley Continental Flying Star Touring