Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Alfa heeft naar eigen zeggen geluisterd naar de kritieken op de Giulia sedan en Stelvio SUV. Voldoende voor un bacio van de juf en een bank vooruit?

Op een faceliftmodel van de Giulia en Stelvio, in de traditionele zin van het woord tenminste, is het wachten tot modeljaar 2021. Toch menen de Italianen dat de vele kleine wijzigingen aan de Giulia (en technisch gerelateerde Stelvio) vanaf komend jaar nu al belangrijk genoeg zijn om van een echte nieuwigheid te mogen spreken. En dat zou wel eens kunnen kloppen. Want zeker op het vlak van technologie liepen Alfa’s sterkhouders ietwat achter. Dat is echter verleden tijd.

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_22

Uiterlijk beperken de verschillen zich vooral tot iets meer donkere achterlichten en een resem nieuwe kleuren, waaronder enkele fraaie zoals Verde Visconti, Blu Anodizzato, Junior GT Ochre en Rosso Villa d’Este 6C, velgopties, exterieinterieurcombinaties en nieuwe afwerkingsniveau’s: Standaard, Super, Business, Sprint, Veloce en Veloce Turismo Internazionale (Ti). Op een vernieuwde versie van de +500 pk sterke Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio is het evenwel nog wachten tot volgend jaar.

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_01

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_162020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_132020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_02

Vernieuwd infotainmentsysteem

De grootste nieuwigheden bevinden zich in het interieur dat aan heel wat ‘premiummaterialen’ gewonnen heeft. Extra (kunst)leder en andere verfijnde materialen zijn nu standaard. Onder andere rond het stuurtje, het dashboard en de automaatpook, terwijl beide modellen nu ook over een draadloos laadvak voor de smartphone beschikken, extra bergruimte in de middenconsole en een hertekende lay-out met een Italiaans vlagje, verbeterde schakelaars en een nieuwe draaiknop voor het geheel herziene infotainmentsysteem. Dat laatste beschikt nu standaard over een 7-duims kleurendisplay tussen de analoge tellers en een 8,8-duims aanraakscherm tussen bestuurder en passagier. Beide zijn tevens naar wens configureerbaar.

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_06

Ook het infotainmentsysteem zelf is nieuw met een herziene lay-out met ‘tegels’ (à la BMW), vernieuwd navigatiesysteem en heel wat extra functies zoals Connected Services, wifi, etc. Kortom, een welgekomen update die beide Alfa’s een stuk frisser doet aanvoelen en uitzien. Al weet iedereen dat het bij de Giulia en Stelvio in de eerste plaats om de rijbeleving draait. En wat dat betreft is er goed nieuws.

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_07 2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_08

Lichtvoetigheid

Want daar zijn de ingenieurs wijselijk afgebleven. Beide modellen mochten reeds pronken met een uitmuntende rijdynamiek en dat is uiteraard nog steeds het geval. Vooral de Giulia dan, die gezien zijn lager gewicht en zwaartepunt nog steeds de vloer veegt met de concurrentie, gooit nog steeds hoge ogen en blijft een verademing. Zelfs tegenover de nieuwe 3-reeks die nog steeds niet kan tippen aan de lichtvoetigheid van de Italiaan. Maar de magie zit ‘em ook in de snelheid en precisie van het dunne stuurtje, de tactiliteit van de knappe schakelflippers en de uitgekiende vering en demping die zelfs zonder de hulp van de optionele elektronische dempers een goed compromis leveren tussen sportief en comfort.

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_17

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_112020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_092020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_10

Toch zijn er nog enkele aandachtspuntjes. Zo is er nog steeds een merkbaar verschil in rijdynamiek tussen versies met een relatief ‘lichte spec’ en modellen met alle toeters en bellen zoals elektrische stoelen, automaat, panoramisch dak en vierwielaandrijving. Wat dat betreft is het nog steeds jammer dat de 280 pk sterke benzine en 210 pk sterke diesel Veloce-modellen met het meergewicht (+60 kg) van vierwielaandrijving komen. Daar is bij ons immers geen enkele nood aan. En ook het feit dat het ESP/TCR ondanks een optionele mechanische Q2-sper nog steeds niet op non-actief kan worden gezet is jammer. Al heeft Alfa daar naar eigen zeggen een logische reden voor.

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_27

Level 2 autonoom rijden

Het was immers geen prioriteit om zo’n functie te implementeren. Enerzijds omdat het de nodige investeringen vergt om alle systemen opnieuw te configureren, anderzijds omdat uit communicatie met de dealers is gebleken dat de Giulia zijn veiligheidsimago tegen had. Onterecht natuurlijk. Maar daarom wil Alfa momenteel de klemtoon leggen op veiligheid. Onder andere met de introductie van heel wat actieve en passieve veiligheidssystemen (ADAS) en Level 2 autonoom rijden, beter dan te focussen op het extra sportieve. Al is er nog hoop. Zo konden we afleiden uit een gesprek met Riccardo Bernardini, Alfa Romeo Product Manager EMEA. Of hoe wij DRIVRs jammer genoeg niet zwaar genoeg doorwegen in de algemene verkoopcijfers.

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_04

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_262020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_15

Los daarvan zijn zowel de Giulia als Stelvio aantrekkelijker dan ooit. Zeker voor wie esthetiek en rijdynamiek hoog in het vaandel draagt. Tel daar de extra snufjes, kleurencombinatie en efficiënte benzine- en diesels bij – al dan niet met de hulp van handgeschakelde zesbak of de optionele ZF 8-trapsautomaat – en je hebt twee modellen die de concurrentie rechtstreeks in de ogen kunnen kijken.

2020_alfa_romeo_giulia_stelvio_my2020_facelift_25

Of we daarmee helemaal tevreden zijn? Wel, als we heel erg streng zijn missen we nog steeds een ‘break’, net als een viercilinder met karakter. Zeker wat betreft het aanbod niet-Quadrifoglio benzines. Maar gezien de steeds strengere uitstootnormen en het verplicht gebruik van benzinepartikelfilters lijkt er geen weg terug naar de welklinkende Alfa’s van weleer.

ALFA ROMEO Giulia 2.2 diesel 190 pk Q2 (2020)

MOTOR: vier-in-lijn turbo diesel, CILINDERINHOUD: 2.143 cc, MAX. VERMOGEN: 190 pk bij 3.500 tpm, MAX. KOPPEL: 450 Nm bij 1.750 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,64/1,86/1,44 m, GEWICHT: 1.465 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat , AANDRIJVING: achterwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 4,7 – 4,8 l/100 km (126 – 127 g CO2/km) (NEDC), BANDEN: 225/55 R18 (rondom), Pirelli P Zero, TOPSNELHEID: 230 km/u, 0-100 KM/H: 7,1 s, VANAFPRIJS: 45.850 euro, SCORE: 4,5/5

ALFA ROMEO Stelvio 2.0 benzine 280 pk Q4 (2020)

MOTOR: vier-in-lijn turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.995 cc, MAX. VERMOGEN: 280 pk bij 5.250 tpm, MAX. KOPPEL: 400 Nm bij 2.250 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,69/1,90/1,69 m, GEWICHT: 1.660 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,0 l/100 km (158 g CO2/km) (NEDC), BANDEN: 225/55 R19 (rondom), Pirelli P Zero, TOPSNELHEID: 230 km/u, 0-100 KM/H: 5,7 s, VANAFPRIJS: 58.650 euro, SCORE: 4,5/5

LEES MEER

Buitenkansje: Twee Italiaanse coachbuilds met Belgisch tintje

Exclusief: De doodgeboren Alfa Romeo 4C Quadrifoglio Coupé en Spider

Testnotities: Alfa Romeo Giulia Veloce 280 (2018)