Ook Aston Martin is gezwicht voor de lucratieve lokroep van de SUV.
In navolging van Porsche, Maserati, Bentley en Rolls-Royce heeft nu ook Aston Martin een SUV in zijn gamma. Deze heet DBX, staat op een gloednieuw platform, maakt gebruik van een Mercedes-AMG twin-turbo 4,0-liter V8 en is zonder twijfel Aston’s meest geanticipeerde model in meerdere decennia.
Dat Aston geen half werk heeft willen leveren bewijzen de harde feiten. Zo maakt de DBX niet alleen gebruik van een gloednieuw platform, maar ook van een 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving, adaptieve dempers, luchtvering met drie kamers en een 1.400 Nm sterk actief anti-rolsysteem. Geen wonder dus dat de 5 m lange vijfzitter bijna 2,3 ton op schaal zet.
Daar tegenover staat dan wel dat de 4,0-liter V8 550 pk (bij 6.500 tpm) en 700 Nm (tussen 2.200 – 5.000 tpm) sterk is, en de DBX in 4,5 s naar de 100 km/h katapulteert en naar een onbegrensde topsnelheid van 291 km/h. Voor het eerst beschikt de AMG-unit ook over cilinderuitschakeling, terwijl de DBX ook uitvoerig is getest als werkpaard met een trekvermogen van maximaal 2,7 ton.
Aston ziet de DBX immers niet zomaar als luxueus speeltje maar als praktische daily. Vandaar ook de focus op gebruiksvriendelijkheid en een maximale binnenruimte met onder andere vijf volwaardige zitplaatsen, een neerklapbare achterbank en een meer dan 600 liter grote kofferruimte.
Prijzen voor de DBX starten bij om en bij de 193.000 euro met de eerste leveringen in het tweede kwartaal van 2020. Deze omvat reeds een bijzonder uitgebreide standaarduitrusting, al is de sky uiteraard the limit. De eerste 500 units zullen bovendien worden uitgerust met een ‘1913 Package’. Dat omvat onder andere specifieke typeplaatjes, een boek met het bouwproces en een persoonlijk eindinspectie door Aston CEO Andy Palmer himself.
LEES MEER
Déjà vu: Aston Martin DBS GT Zagato (2019)