Gek of geniaal? Allebei wat ons betreft.
Het mag een klein wonder heten dat de Lexus LC het überhaupt tot in een Lexus House geschopt heeft. Met een prijskaartje van om en bij de 100.000 euro is de coupé sowieso al voor weinig mensen weggelegd. Maar grote tweedeurscoupé’s zijn een absolute niche, waardoor het aantal verkopen eerder beperkt is. Zeker anno 2019. Vanuit het standpunt van de boekhouder zou het dus logisch zijn dat het bij de coupé blijft. Maar minder is waar. Want na de conceptversie van de LC Convertible toont Lexus nu ook de productieversie.
Deze komt er in tegenstelling tot de coupé enkel als LC 500 (rijtest), en dus met een atmosferische 5,0-liter V8 (478 pk/540 Nm). Daarmee is de LC, samen met Mustang GT V8 cabrio, een opvallend buitenbeentje tussen al het drukgevoede geweld. Maar daardoor zal de dakloze LC niet minder genietbaar zijn, integendeel zelfs.
Zoals het hoort krijgt de LC een klassieke canvas kap die voor de gelegenheid uit vier lagen bestaat voor optimale (akoestische) isolatie. Het openen van de softtop gaat na een druk op de knop volledig automatisch. Dit proces neemt slecht 15 seconden in beslag. Sluiten duurt een seconde langer. Na het neerklappen wordt de kap afgedekt door een tonneaucover die verwerkt is tussen de oplopende carrosserielijnen achter de deuren.
Hoeveel zwaarder de Convertible is geworden tegenover de Coupé geeft Lexus voorlopig niet mee, wel dat de dakloze variant even stijf zou moeten zijn als de gesloten LC. Maar reken maar op een rijklaar gewicht van minstens 2 ton. Om het rijplezier onder alle omstandigheden te garanderen hebben de ingenieurs naar eigen zeggen hard gewerkt om het geluid in zowel op als gesloten toestand te optimaliseren. Zo maakt de cabrio enerzijds gebruik van Active Noise Cancellation-technologie en anderzijds van een speciale vlinderklep in de uitlaat om extra V8-geluid naar de cabine te brengen.
De Lexus LC 500 Convertible wordt in de zomer van 2020 op de Belgische markt verwacht.
LEES MEER
Duel: Lexus LC 500 vs Nissan GT-R (MY 2017)