Aston Martin Bristol heeft zich nog eens van zijn meest creatieve kant laten zien en bedacht de DBS Superleggera ‘Concorde’. Een special edition ter ere van de AM Bristol’s 16e verjaardag.
Niet toevallig is het ook 16 jaar geleden dat Concorde uit roulatie ging na een tumultueus einde. Het supersonisch passagiersvliegtuig werd het slachtoffer van politieke spelletjes, hoge ge- en verbruikskosten, een tanende populaireit (mede dankzij 9/11) en vooral de concurrentie van reguliere en veel goedkopere jets. Niettemin spreekt Concorde ook vandaag nog tot de verbeelding. Dat het laatst vliegende exemplaar (Concorde #216 voor de liefhebbers) op een boogscheut van het dealerschap staat, is altijd meegenomen.
Het is niet de eerste keer dat AM Bristol de link legt tussen de luchtvaart en het gevleugelde merk uit Gaydon. Eerder bedacht het al de Vanquish S ‘Red Arrows’ en V12 Vantage S ‘Spitfire 80’ als onderdeel van hun ‘Wings Series’. En daar wordt nu deze DBS Superleggera ‘Concorde’ aan toegevoegd. Waarin deze dan verschilt van de standaard DBS?
Technisch blijft alles in ieder geval bij hetzelfde. Maar met 725 pk op de achterwielen, afkomstig van een bi-turbo V12, kom je zelfs met de standaardauto niets tekort. Speciaal voor ‘Concorde’ bedacht Aston-designer Marek Reichmann unieke en gefreesde aluminium ‘side strakes’, zwart carbon dak met ‘Concorde silhouet’ en tal van details afgewerkt in British Airways-kleuren, bovenop de typische witte/licht grijze kleur van Concorde zelf.
Minstens zoveel details vind je terug aan de binnenzijde waar Aston’s Q-afdeling zich pas echt heeft kunnen laten gaan. Toegegeven, het ene detail is misschien al beter uitgewerkt dan het andere, maar zaken zoals een tekening van een supersonische knal op de dakhemel, unieke schakelpeddels of geborduurd Concorde-logo in de stoelen, moeten zelfs de grootste critici kunnen overtuigen.
Hoeveel de DBS Superleggera ‘Concorde’ moet kosten geven Aston Martin en AM Bristol niet mee. Maar dat er een premium boven de standaard DBS aan vast hangt, spreekt voor zich.