Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Aston Martin Bristol heeft zich nog eens van zijn meest creatieve kant laten zien en bedacht de DBS Superleggera ‘Concorde’. Een special edition ter ere van de AM Bristol’s 16e verjaardag.

Niet toevallig is het ook 16 jaar geleden dat Concorde uit roulatie ging na een tumultueus einde. Het supersonisch passagiersvliegtuig werd het slachtoffer van politieke spelletjes, hoge ge- en verbruikskosten, een tanende populaireit (mede dankzij 9/11) en vooral de concurrentie van reguliere en veel goedkopere jets. Niettemin spreekt Concorde ook vandaag nog tot de verbeelding. Dat het laatst vliegende exemplaar (Concorde #216 voor de liefhebbers) op een boogscheut van het dealerschap staat, is altijd meegenomen.

2019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_01

Het is niet de eerste keer dat AM Bristol de link legt tussen de luchtvaart en het gevleugelde merk uit Gaydon. Eerder bedacht het al de Vanquish S ‘Red Arrows’ en V12 Vantage S ‘Spitfire 80’ als onderdeel van hun ‘Wings Series’. En daar wordt nu deze DBS Superleggera ‘Concorde’ aan toegevoegd. Waarin deze dan verschilt van de standaard DBS?

2019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_05

2019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_082019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_072019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_09

Technisch blijft alles in ieder geval bij hetzelfde. Maar met 725 pk op de achterwielen, afkomstig van een bi-turbo V12, kom je zelfs met de standaardauto niets tekort. Speciaal voor ‘Concorde’ bedacht Aston-designer Marek Reichmann unieke en gefreesde aluminium ‘side strakes’, zwart carbon dak met ‘Concorde silhouet’ en tal van details afgewerkt in British Airways-kleuren, bovenop de typische witte/licht grijze kleur van Concorde zelf.

2019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_15

2019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_112019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_042019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_06

Minstens zoveel details vind je terug aan de binnenzijde waar Aston’s Q-afdeling zich pas echt heeft kunnen laten gaan. Toegegeven, het ene detail is misschien al beter uitgewerkt dan het andere, maar zaken zoals een tekening van een supersonische knal op de dakhemel, unieke schakelpeddels of geborduurd Concorde-logo in de stoelen, moeten zelfs de grootste critici kunnen overtuigen.

2019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_10

2019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_162019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_13

2019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_122019_aston_martin_dbs_superleggera_concorde_14

Hoeveel de DBS Superleggera ‘Concorde’ moet kosten geven Aston Martin en AM Bristol niet mee. Maar dat er een premium boven de standaard DBS aan vast hangt, spreekt voor zich.