Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Heeft Toyota zonet zijn eigen GT86 overbodig gemaakt?

Al van bij zijn lancering was de A90 Supra met meerdere motorisaties beschikbaar. Of toch voor wie in Japan woonde. Want bij ons was ‘ie er enkel met geblazen zes-in-lijn. Gezien het belang en de populariteit van de kleinere turbomotoren was het echter een kwestie van tijd vooraleer er ook een mindere krachtige versie naar Europa zou komen.

UPDATE: Prijs toegevoegd!

2020_toyota_supra_2_liter_turbo_05

Insiders wisten al langer af van het bestaan van de viercilinder Supra. Zo mochten enkele collega’s reeds proeven van de nieuwe versie tijdens het GR Yaris GR-Four testevent nabij Barcelona. Op hun verdict is het echter wachten tot het embargo valt.

2020_toyota_supra_2_liter_turbo_11

Groetjes van BMW

De GR Supra met tweeliter krijgt een vermogen van 258 pk (tussen 5.000 en 6.500 tpm) en 400 Nm (tussen 1.550 – 4.400 tpm) koppel en wordt net als de zes-in-lijn standaard gekoppeld aan een 8-trapsautomaat van ZF. Daarmee spurt hij in 5,2 s naar de 100 km/h en naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Cijfers die vermoedelijk allemaal erg vertrouwd in de oren klinken, want net als de straight six is ook dit een aandrijflijn – B48 om precies te zijn – die uit de rekken van BMW afkomstig is.

2020_toyota_supra_2_liter_turbo_09

2020_toyota_supra_2_liter_turbo_042020_toyota_supra_2_liter_turbo_08

2020_toyota_supra_2_liter_turbo_072020_toyota_supra_2_liter_turbo_03

Met een rijklaar gewicht van net geen 1.400 kg (zonder chauffeur) is de tweeliter ruim 100 kg lichter dan de zescilinder. Niet alleen goed voor de algemene rijdynamiek, maar ook het zwaartepunt omdat de neus nu een pak lichter is. Net als bij de Jaguar F-Type zou de viercilinder dus wel eens de meest dynamische kunnen zijn.

2020_toyota_supra_2_liter_turbo_06

Of de instap-Supra daarmee de GT86 echt overbodig maakt zal afhangen van zijn prijs. Maar zelfs dan blijft er natuurlijk een groot verschil in filosofie tussen beide modellen. Al was het maar omdat ook deze Supra geen handbak krijgt, terwijl dat bij de GT86 nog steeds de uitverkoren manier van schakelen is. Belgische prijzen voor de 2.0 starten bij 49.990 euro. De Supra met zes-in-lijn kost minstens 65.500 euro.

MEER LEZEN

Vergelijk: Alpine A110 vs BMW Z4 M40i vs Toyota GR Supra

Toyota plaagt met GR Supra 3000 GT

Tien extra weetjes over de Toyota GR Supra