Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op 1 en 2 mei aanstaande gaan in Elkhart, Indiana (VS) 273 loten uit de Elkhart Collectie onder de hamer bij veilinghuis RM Sotheby’s. De uiterst diverse collectie bestaat uit zowel klassiekers als moderne twee- en vierwielers en is net daardoor erg boeiend. Wij kozen er alvast 5 van onze favorieten uit.

De veiling komt er in de nasleep van het faillissement van het bedrijf Interlogic Outsourcing Inc, waar CEO en eigenaar Najeeb Khan moest vertrekken na beschuldigingen van fraude op grote schaal. Daardoor komt in een klap een grote en bijzondere collectie twee- en vierwielers op de markt. Dat zowat alle loten zonder reserveprijs aangeboden worden is bovendien mooi meegenomen. Van oud tot modern over Amerikaans en Europees, zelden zagen we een dergelijke diversiteit binnen een en dezelfde private collectie. Toch steken er wat ons betreft enkele loten bovenuit.

1970 Fiat 850 Spiaggetta (Lot R0049)

2020_fiat_850_spiaggetta_02

2020_fiat_850_spiaggetta_022020_fiat_850_spiaggetta_042020_fiat_850_spiaggetta_03

Deze FIAT 850 ‘Spiaggetta’ staat in de schaduw van de meer gekende FIAT 500 ‘Jolly’ maar is daarom niet minder interessant. Met een oplage van nauwelijks 70 stuks, telkens gebouwd bij meester carrossier Michelotti, is het een echte zeldzaamheid. Maar dit bewuste exemplaar is echter nog dat tikkeltje meer bijzonder. Enerzijds door zijn link met de oorspronkelijke eigenaars, de familie Agusta, anderzijds vanwege zijn unieke specificatie met gevlochten rieten interieur. Kleinkunst op wielen dat niet zou misstaan in de jachthavens van de Côte d’Azur, beter dan het Amerikaanse binnenland.

1960 Lotus Elite (Lot R0280)

2020_lotus_elite_02

2020_lotus_elite_032020_lotus_elite_042020_lotus_elite_01

De eerste generatie van de Lotus Elite, niet te verwarren met de 2+2 uit de jaren ’70, was op heel wat vlakken een echte mijlpaal. Enerzijds door zijn sensuele looks naar de hand van Peter Kirwan-Taylor, anderzijds door zijn aerodynamisch zelfdragend koetswerk uit kunststofvezelcomposiet waarmee Lotus een primeur te pakken had. Het gevolg? Een rijklaar gewicht van om en bij de 500(!) kg erg vlotte prestaties, ondanks een kleine 1,2-liter viercilinder Coventry Climax met een vermogen van tussen de 75 en 105 pk. Lotus bouwde slechts 1.000 exemplaren van de eerste generatie Elite. Dit rechtsgestuurde exemplaar is echter omgebouwd tot circuitracer en straalt daardoor nog meer sérieux uit. Zonder twijfel een van de fraaiste Elites die we ooit gezien hebben.

1961 Bedford CA Dormobile Caravan by Martin-Walter (Lot R0156)

2020_bedford_dormobile_02

2020_bedford_dormobile_032020_bedford_dormobile_042020_bedford_dormobile_01

In de categorie ‘omdat het kan’ hoort zeker deze Bedford Dormobile thuis. De kans dat je al gehoord hebt van dit opvallend creatuur met Vauxhall-techniek is nihil. Maar deze Britse tegenhanger van de veel populairdere en meer wijdverspreide Volkswagen Camper is juist daardoor zo interessant en intrigerend. Al zit de fenomenale staat van dit bewuste exemplaar er uiteraard ook voor iets tussen. Zopas uitgerust met een nieuwe setje Hankooks is de Dormobile gereed voor avontuur. We krijgen er eerlijk gezegd al goesting van.

1966 Citroën DS21 Décapotable by Chapron (Lot R0130)

2020_citroen_ds_decapotable_01

2020_citroen_ds_decapotable_032020_citroen_ds_decapotable_022020_citroen_ds_decapotable_04

Dat Khan een grote voorliefde had voor het merk met de dubbele chevron blijkt niet alleen uit deze dakloze DS, maar ook uit het feit dat er in zijn collectie plaats was voor een 2CV Sahara, 2CV Fourgonnette, Méhari en SM. Waarom we er dan toch deze originele DS Décapotable hebben uitgelicht? Wel, kijk gewoon naar dit de kleurstelling van dit exemplaar en je weet voldoende. Coachbuilder Chapron bouwde slechts 483 exemplaren van de dakloze vierzitter en bijna zes decennia later ziet het model er nog steeds avant garde uit. Iets wat we vermoedelijk niet zullen kunnen zeggen van de huidige modellen met DS-badge…

1959 Cadillac Eldorado Biarritz (Lot R0036)

2020_cadillac_eldorado_03

2020_cadillac_eldorado_012020_cadillac_eldorado_022020_cadillac_eldorado_04

Last but not least is deze Cadillac Eldorado Biarritz uit 1959. Zonder twijfel een van de meest uitgesproken stukjes Americana die je je bedenken kan. En hoewel we ridderlijk toegeven dat dit soort auto’s enkel tot zijn recht komt op Amerikaanse bodem, kunnen we de pracht en praal van het Cadillac van weleer niet naast ons neerleggen. Deze Eldorado is uitgevoerd in Hampton Green, een unieke kleur voorbehouden aan de Eldorado, en is uitgerust met een moderne luchtvering voor nog meer comfort. Van de oost- naar de westkust in deze Eldorado? Yes please.

Deze en de rest van de loten vind je op de site van RM Sotheby’s.
Zelf een (of meerdere) favoriet(en)? Deel ze in de comments!

MEER LEZEN

Veilingnieuws: Aston Martin V12 Vantage RS Coupé Concept

Yokohama lanceert moderne bandenlijn voor klassiekers

Raceklassiekers: Porsche 936