Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bij BMW weten ze dat het momenteel komkommertijden zijn in autoland. Ideaal dus om de aandacht te vestigen op wat op korte termijn komen zal. Zoals de nieuwe 4-reeks Coupé.

Die coupé is dus de nieuwe 4-reeks met interne codenaam G22. Zoals gebruikelijk is ook deze gebaseerd op de architectuur van de huidige 3-reeks (G20), maar heeft deze recht op een resem aanpassingen met oog op sportiviteit. Naar verluidt is BMW daarbij verder gegaan dan ooit. En dat met het oog op extra stuursensaties. Iets wat we hier bij DRIVR alleen maar kunnen toejuichen.

2020_bmw_4reeks_coupé_g22_02

De nieuwste 3-reeks mag dan wel iets scherper sturen dan zijn voorganger. Op het niveau van de Alfa Romeo Giulia of Jaguar XE zit de Dreier nog (net) niet. Net als de 3-reeks krijgt de tweedeurs een ophanging met dubbele driehoeken voor- en een multilink achteraan. Maar heeft deze recht op heel wat chassisverstevigingen. Net als aangepaste settings voor de veren en dempers. Bovendien ligt het zwaartepunt zo’n 21 mm lager dankzij een 57 mm lagere daklijn, en krijgt de 4-reeks 23 mm extra spoorbreedte achteraan voor een verbeterde stabiliteit en extra grip/tractie.

2020_bmw_4reeks_coupé_g22_07

2020_bmw_4reeks_coupé_g22_062020_bmw_4reeks_coupé_g22_08

2020_bmw_4reeks_coupé_g22_052020_bmw_4reeks_coupé_g22_04

Wat betreft de motoren mogen we de gebruikelijke blokken verwachten in zowel diesel- als benzineconfiguratie. Met bovenaan de 374 pk sterke M440i die voor het eerst een 48 V-mildhybridesysteem zal krijgen. Goed voor de CO2 én de prestaties dankzij 11 extra peekaa’s vanaf stationair toerental. Volgend jaar krijgen we tenslotte de nieuwe M4 (en M3) te zien die opnieuw gebruik zullen maken van een geblazen zes-in-lijn. Oftewel het blok dat momenteel al in de X3 M en X4 M te vinden is – al dan niet in Competition-trim.

2020_bmw_4reeks_coupé_g22_03

Wat we op de uitgebreide teaserset van het goed gecamoufleerde prototype niet te zien krijgen zijn de grilles. Op de gecamoufleerde auto zitten op het eerste zicht vrij klassieke ‘niertjes’. Maar eerdere spyshots en de Concept 4 van afgelopen jaar lieten al een meer –euh– radicale oplossing zien. Eentje dat zowat universeel gezien op de nodige afkeuring mocht rekenen. Zou BMW gezwicht zijn? We zijn benieuwd…

MEER LEZEN

BMW lanceert M340d xDrive Berline & Touring (2020)

Rijtest: BMW 750i xDrive (2019)

Test: BMW M2 Competition