Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nu we dagelijks geconfronteerd worden met het nieuws van een dreigende klimaatcrisis zijn de autoconstructeurs genoodzaakt hun visie op de toekomst grondig te herzien. Toch zijn het niet alleen maar fluisterende EV’s en plug-in hybrids wat de moderne klok slaat. Het zijn net die EV’s die vanaf volgend jaar het CO2-gemiddelde van een merk in balans houden zodat er plaats open blijft voor sportief materiaal, of krachtige luxewagens zoals de nieuwste BMW 750i.

Die nieuwste 7-reeks is niet zo heel nieuw, want het betreft hier een -eerder uitgebreide- facelift. Langs achteren zien we compleet hertekende lichtblokken in de stijl van de 3-reeks, met een doorlopende lichtlijn die tegenwoordig zo erg in de mode is. Een trend of niet, het staat de 7-reeks in ieder geval als gegoten.

2019_BMW750i-16

Commotie

Vooraan prijken nu smallere lichtunits, zodat de aandacht nog minder afgeleid kan worden van de grille. De nieuwste 7-reeks heeft al heel wat commotie veroorzaakt met zijn hate-it-or-love-it bombastisch smoelwerk, maar gelukkig komen de gigantische nieren minder in your face over wanneer het Shadow Line pakket aankruist staat.

2019_BMW750i-7

2019_BMW750i-42019_BMW750i-15

Dat de wagen voor de rest ook kolossaal groot is, valt vooral langs buiten op. Binnenin komt de 7 iets minder volumineus over, al is er zeker geen sprake van plaatsgebrek in de luxueus afgewerkte cockpit. Je zou een rustgevende plek verwachten, maar het interieur van de 7 is eerder aan de drukke kant, met enkele materiaalkeuzes die twijfelachtig te noemen zijn.

Beenruimte

Over smaak valt niet te discussiëren, maar wij zouden het Nappa Mokka leder precies achterwege laten. Passagiers kunnen achterin comfortabel zitten, maar vanaf het moment dat je de stoelen onderuit wil schuiven komt de beenruimte in gedrang. Niet ideaal voor een cruiser waar je in wil rondgereden worden.

2019_BMW750i-12

Want dat is de 7 in de eerste plaats, een rijdende woonkamer met alle comfort en luxe die je maar kan bedenken. Verwacht daarbij niet teveel James Bond-toestanden, want het gros van de special acts is tegenwoordig lang niet zo uniek meer. Een draadloze charging pad, head-up display of parfum dispenser kan je immers net zozeer bij de Japanners aankruisen.

2019_BMW750i-20

2019_BMW750i-52019_BMW750i-13

Vertrouwde technologieën

Qua autonoom rijden worden er eveneens geen potten gebroken, maar biedt de 7 liever bewezen hulpmiddelen aan zoals lane assist, adaptive cruise en automatisch parkeren. De 7 kan wel indruk maken met zijn remote control systeem, dat met de smartkey bediend wordt. Via de display op de sleutel kan je de wagen van buitenaf besturen, en zo in een krap bemeten ruimte mikken.

2019_BMW750i-102019_BMW750i-22

2019_BMW750i-16

Toch een beetje science fiction dus, maar over het algemeen teert de 7 op een solide mix van vertrouwde technologieën en uitrustingen. Die zijn -naar BMW-gewoonte- eerder schaars aanwezig in de basisopstelling, en tikken de rekening flink aan naarmate de checkboxes op de bestelbon ingekleurd worden.

First Class pakket

Het First Class pakket springt daarbij meteen in het oog, omdat het pronkt met zaken zoals een elektrisch schuifdak, geventileerde massagestoelen, een Harman/Kardon surround systeem en soft close voor de portieren. Klinkt als een no-brainer, tenzij je een bijkomende lening moet aangaan om de 18.826 euro voor dit optiepakket te kunnen neerleggen. Auwch.

2019_BMW750i-23

Waar de 7 wel het grote verschil kan maken, is op vlak van comfort. Zo werd er sterk ingezet op verbeteringen aan de akoestische demping, dit zowel voor de rol- als windgeluiden. De adaptieve dempers zijn perfect berekend om het grote gewicht van de 7 te counteren en maken ritten over onze Belgische wegen zelfs een aangename ervaring.

2019_BMW750i-11

2019_BMW750i-22019_BMW750i-212019_BMW750i-14

Het M-pakket dat op ons testexemplaar is aangevinkt (4.686 euro) omvat voornamelijk visuele extra’s, en heeft gelukkig geen nefaste invloed op dat rijcomfort. In dit geval is zelfs het M-sportstuur niet misplaatst, omdat de dikke naaf vast en comfortabel in de hand ligt en de 7 toch geen sportieve aspiraties koestert.

2019_BMW750i-7

Gefilterd

Naar goede gewoonte stuurt deze BMW scherp en nauwkeurig, maar het hoge gewicht en de zachte ophanging zijn geen uitnodiging tot sportief rijgedrag. De ophanging laat veel rolbeweging toe, hetgeen nodig is om de scherpe kantjes van de griplimieten af te vijlen. Het is indrukwekkend hoe de ruim twee ton zware 750i zich in een vingerknip tot asociale snelheden laat lanceren, ook al komen de 530 paarden uit de 4,4-liter twin-turbo V8 zowel akoestisch als dynamisch eerder gefilterd over.

2019_BMW750i-19

Het doet ons afvragen of de 7 dan niet beter af zou zijn met een ‘zinnigere’ motorisatie. Zeker in België, waar er nauwelijks gelegenheid is om vermogens van boven de 500 pk vol aan te spreken, zal een hybride-aandrijflijn wellicht de voorkeur genieten. En daar is helemaal niets mis mee.

Kwalitatieve indruk

Wanneer we na een weekje testrijden de sleutel terug overhandigen aan BMW, blijft vooral een kwalitatieve indruk hangen. De 7 gaat bewust niet de sci-fi toer op, maar biedt liever rijcomfort in combinatie met alle toeters en bellen die de automotive-industrie op dit moment kan bieden. De prestaties zijn ondanks het hoge gewicht indrukwekkend, maar bieden amper een meerwaarde tegenover de versies met een meer bescheiden motorisatie.

2019_BMW750i-18

Een 740i is daarom zeker het overwegen waard. Al was het maar omdat je op die manier het prijsverschil van 20.000 euro meteen in extra uitrusting kunt steken. Of de een langere L-versie natuurlijk, zodat je achteraan zonder probleem lang uitgerekt kan rondgereden worden. Pour me a cold one, James.

BMW 750i xDrive (2019)
MOTOR: V8, bi-turbo benzine, CILINDERINHOUD: 4.395 cc, MAX. VERMOGEN: 530 pk (bij 5.500-6.000 tpm), MAX. KOPPEL: 750 Nm (tussen 1.800-4.600 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 5,12/2,17/1,47 m, GEWICHT: 2.040 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 9,5 l/100 km (217 g CO2/km), BANDEN: 245/40 R20, 245/40 R20 – Bridgestone Potenza, TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 4,0 s, VANAFPRIJS: 120.000 euro, SCORE: 4/5