Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat Alfa Romeo voorlopig niet doet, doe ik dan maar zelf, dacht Mauro Simoncini. En dus zal de Italiaanse amateurracer met een moderne Alfa aan de start staan van de aanstaande Nürburgring 24 uur.

Simoncini (63) maakte zijn plannen niet toevallig bekend op Alfa’s 110e verjaardag. Als ervaren (N24) racer heeft de Groen Hel weinig of geen geheimen voor de Italiaan met voorliefde voor het Milanese merk. Zo stond hij al in 2000 aan de start van de knotsgekke etmaalrace met een speciaal geprepareerde 155.

2020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_01

Toch is er ruimte voor progressie en vooral een Alfa in de racerij. Bij Alfa blijft het voorlopig stil wat dat betreft. En dus gun Simoncini dan maar zelf aan de slag met Alfa’s paradepaardje Giulia Quadrifoglio. Zoals je dat mag verwachten van een circuitracer kreeg de Q een fikse dieetkuur met de hulp van Lanza Motorsport en Scuderia del Portello, dat ook voor de nodige ondersteuning zal zorgen tijdens de race.

2020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_09

2020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_072020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_04

Op die manier werd ruim 124 kg overbodige belast overbood gegooid. En dat ondanks de installatie van heel wat veiligheidsspullen zoals de integrale rolkooi, zespuntharnas, blusapparaat, etc. Daarmee tikt deze Quadrifoglio af op slechts 1.400 kg. De aandrijflijn is dan weer grotendeels standaard gebleven (510 pk/600 Nm). Enerzijds met het oog op betrouwbaarheid. Anderzijds vanwege de balance of performance (BOP) waardoor de Q uitkomt in de krachtige SP8 T-klasse.

2020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_062020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_10

2020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_08

2020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_032020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_02

En ook uiterlijk blijft de Giulia Q behoorlijk trouw aan het origineel. Of toch met uitzondering van de immense carbon achterspoiler die ongetwijfeld van pas zal komen bij het snellere bochtenwerk en opvallende uitlaatmonden met een rood gekleurde binnenzijde. Een knipoog naar oude Italiaanse racers van weleer.

2020_alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_n24_05

De start van de 24 uur van de Nürburgring werd dit jaar vanwege corona verplaatst naar het weekend van 24 september. Benieuwd dus of Simoncini en zijn copiloten er potten zullen breken. En wie weet inspireert het ze in Italië om het merk ook officieel terug naar de racerij te brengen… Here’s hoping.

MEER LEZEN

Tanti Auguri, 110 jaar Alfa Romeo

Eenhoorn: Alfa Romeo T33 Stradale in Bleu Royale

Facelift voor Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio en Giulia Quadrifoglio