Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een nieuwe high performance verbrandingsmotor uit Italië is nog steeds groot nieuws. Vandaag presenteert Maserati zijn ‘Nettuno’. Een gloednieuwe 3,0-liter bi-turbo V6 die het hart zal vormen van het nieuwe Maserati, te beginnen met de MC20 met middenmotor die op 9 en 10 september onthuld wordt.

De nieuwe en in-huis ontwikkelde Nettuno, Italiaans voor Neptunus, is een drieliter zescilinder, heeft een V90°-architectuur en is voorzien van twee turbo’s en een dry-sump carter met externe olietank. De motor levert een vermogen van 630 pk bij 7.500 tpm en 730 Nm koppel vanaf 3.000 tpm met een specifiek vermogen van 210 pk/liter. De compressieverhouding is 11:1, de slag is 82 mm en de boring 88 mm.

2020_maserati_nettuno_02

Tevens kenmerkt de motor zich door zijn opvallende voorkamer die geplaatst is tussen de centrale elektrode en de traditionele verbrandingskamer met een reeks speciaal ontworpen openingen. Een extra zijwaartse bougie dient dan weer als ondersteuning om een constante verbranding te garanderen wanneer de motor op een niveau werkt waarbij de voorkamer niet hoeft te worden ingeschakeld.

2020_maserati_supersportiva_prototype_02

Dankzij een dubbel injectiesysteem – direct en indirect – levert het blok optimale prestaties onder alle omstandigheden en garandeert het ook een uitstekende verbranding. Ideaal voor zowel de uitstoot als prestaties.

2020_maserati_nettuno_01

Maserati laat ook weten dat het grootse plannen heeft met de Nettuno. Zo zal het blok niet alleen het hart vormen van heel wat toekomstige Maserati’s, te beginnen met de MC20, maar ook van een nieuw motorsportprogramma waarin de MC20 centraal zal staan.

Technische specificaties

Fabrikant                               Maserati

Lay-out motor                       V6 90°

Cilinderinhoud                        3,0 liter

Boring / slag                           88 x 82 mm

Compressieverhouding         11: 1

Ontstekingsvolgorde             1-6-3-4-2-5

Max. vermogen                      630 pk bij 7.500 tpm

Max. koppel                           730 Nm bij 3.000 – 5.500 tpm

Max. Toerental                       8.000 tpm

Turbo’s                                   Twin Side Turbo met elektronisch aangestuurde overdrukklep

Ontstekingssysteem             Dubbele bougies met passieve voorkamer

Oliepomp                               Volledig variabele oliepomp

Smeringssysteem                  Dry sump met afvoerpompen & externe olietank

Brandstofsysteem                 PDI (directe inspuiting 350 bar + poortinjectie 6 bar)

Kleppentrein & timing           Double Over Head Camshaft met variabele kleptiming

Motorbreedte                        1.000 mm

Motorhoogte                          650 mm

Motorlengte                            600 mm

Gewicht motor (DIN GZ)       <220 kg

MEER LEZEN

Maserati met middenmotor heet MC20

Einde voor Maserati GranTurismo en GranCabrio

Testnotities: Maserati Levante S GranSport (2019)