Een nieuwe high performance verbrandingsmotor uit Italië is nog steeds groot nieuws. Vandaag presenteert Maserati zijn ‘Nettuno’. Een gloednieuwe 3,0-liter bi-turbo V6 die het hart zal vormen van het nieuwe Maserati, te beginnen met de MC20 met middenmotor die op 9 en 10 september onthuld wordt.
De nieuwe en in-huis ontwikkelde Nettuno, Italiaans voor Neptunus, is een drieliter zescilinder, heeft een V90°-architectuur en is voorzien van twee turbo’s en een dry-sump carter met externe olietank. De motor levert een vermogen van 630 pk bij 7.500 tpm en 730 Nm koppel vanaf 3.000 tpm met een specifiek vermogen van 210 pk/liter. De compressieverhouding is 11:1, de slag is 82 mm en de boring 88 mm.
Tevens kenmerkt de motor zich door zijn opvallende voorkamer die geplaatst is tussen de centrale elektrode en de traditionele verbrandingskamer met een reeks speciaal ontworpen openingen. Een extra zijwaartse bougie dient dan weer als ondersteuning om een constante verbranding te garanderen wanneer de motor op een niveau werkt waarbij de voorkamer niet hoeft te worden ingeschakeld.
Dankzij een dubbel injectiesysteem – direct en indirect – levert het blok optimale prestaties onder alle omstandigheden en garandeert het ook een uitstekende verbranding. Ideaal voor zowel de uitstoot als prestaties.
Maserati laat ook weten dat het grootse plannen heeft met de Nettuno. Zo zal het blok niet alleen het hart vormen van heel wat toekomstige Maserati’s, te beginnen met de MC20, maar ook van een nieuw motorsportprogramma waarin de MC20 centraal zal staan.
Technische specificaties
Fabrikant Maserati
Lay-out motor V6 90°
Cilinderinhoud 3,0 liter
Boring / slag 88 x 82 mm
Compressieverhouding 11: 1
Ontstekingsvolgorde 1-6-3-4-2-5
Max. vermogen 630 pk bij 7.500 tpm
Max. koppel 730 Nm bij 3.000 – 5.500 tpm
Max. Toerental 8.000 tpm
Turbo’s Twin Side Turbo met elektronisch aangestuurde overdrukklep
Ontstekingssysteem Dubbele bougies met passieve voorkamer
Oliepomp Volledig variabele oliepomp
Smeringssysteem Dry sump met afvoerpompen & externe olietank
Brandstofsysteem PDI (directe inspuiting 350 bar + poortinjectie 6 bar)
Kleppentrein & timing Double Over Head Camshaft met variabele kleptiming
Motorbreedte 1.000 mm
Motorhoogte 650 mm
Motorlengte 600 mm
Gewicht motor (DIN GZ) <220 kg
MEER LEZEN
Maserati met middenmotor heet MC20