Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
tYYQ1RDHfrQ

Geen sensueel gelijnde coupé of cabrio werd afgelopen maand verkozen tot ‘Best Concept Car of 2019’, maar wel een kleine citadine genaamd FIAT Centoventi. En daar zijn meerdere redenen voor.

Hoewel de Centoventi momenteel nog een volbloed concept is, is het wel de voorbode van een productiemodel. Volgens velen wordt het autootje nu al zo belangrijk voor FIAT als de originele Cinquecento of zijn hedendaagse opvolger. De Centoventi is immers bijzonder doordacht en combineert een uiterst compacte voetafdruk met hedendaagse noden. Maar ook puur elektrische (stads)mobiliteit die dankzij de toevoeging van modulaire batterijpacks kan variëren tussen 100 en 500 km rijbereik.

2020_fiat_centoventi_klaus_busse_02

Klaus Busse, FCA’s Head of Design voor de EMEA Regio:

“Het succes van de Centoventi weerspiegelt de uitstekende samenwerking tussen de ontwerpers van het Centro Stile van Fiat en onze ingenieurs om de visie van de CEO van het merk te realiseren. Het ontvangen van deze prijs is een ongelooflijke eer voor ons hele team, vooral van de jury van Car Design News, bestaande uit internationale designmanagers. Een groep persoonlijkheden die intens in het heden leven, terwijl ze hun ogen gericht houden op de toekomst.”

Erkenning door collega’s

De prijs voor beste concept car bevestigt wat heel kenners en toonaangevende (design)figuren in de industrie al langer wisten. Maar erkenning door collega’s is natuurlijk extra flatterend. Bijvoorbeeld ook door Frank Stephenson, ex-FIAT designer en verantwoordelijk voor onder andere de nieuwe 500, maar ook designklassiekers bij andere merken zoals de Ferrari F430, McLaren MP4-12C en P1 en de reïncarnatie van MINI Cooper. In zijn laatste video neemt Stephenson nu de Centoventi onder de loep en legt hij uit wat er nu allemaal zo bijzonder is aan het concept.

MEER LEZEN

Officieel: Elektrische FIAT 500 Berline (2020)

Video: Waarom de FIAT Dino zo ondergewaardeerd is

Test: FIAT 124 Spider