Een bezoek aan het Museo Storico Alfa Romeo in Arese, Milaan is steevast bijzonder. Maar een kijkje achter de schermen van het kunstkabinet is nog van een geheel ander niveau. Duik mee in de catacomben van de absolute top van het Italiaanse automobiele erfgoed.
Vanwege de heersende pandemie is het Alfa-museum enkel geopend in het weekend. Maar voor onze Belgische delegatie wil het team een uitzondering maken. Zowel wat betreft de reguliere collectie, verdeeld over meerdere niveaus, als de twee verdiepingen met reservemodellen. En vooral die laatste interesseren ons natuurlijk. Ook al omdat de gastvrije Italianen er geen probleem mee hebben dat we de ruimtes en inboedel – op enkele specifieke stukken na – op een CMOS zullen vastleggen.
Gewapend met een niet-full frame reservecamera en een vaste 50 mm duiken we op die manier in het voor de gelegenheid lege museum, en gaan op die manier op ontdekkingstocht door de vaste collectie, de tijdelijke Carabinieri-tentoonstelling én de archieven. Met daarin heel wat fraaie seriemodellen. Maar vooral zelden geziene prototypes. En concepts die het productiestadium niet gehaald hebben zoals de sinistere 156 GTAm bijvoorbeeld.
Gran Turismo Alleggerita (Modificata)
Afsluiten doen we tenslotte met een onverwachte preview van Alfa’s 110e verjaardagscadeau voor zichzelf en de Alfisti, de 540 pk sterke en op 500 exemplaren gelimiteerde Giulia GTA(m). Een indrukwekkend apparaat dat niet krachtiger is dan de standaard Giulia Quadrifoglio, maar vooral ook (tot) 100 kg lichter. Of toch voor wie voor onderstaande ‘Modificata’ versie opteert.
MEER LEZEN
Best of DRIVR – Klassiekertest: Alfa Romeo SZ ‘Il Mostro’