Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nissan heeft het doek van de Z Proto getrokken: een retro-geïnspireerde coupé die de oude 370Z opvolgt en de nieuwe 400Z aankondigt. Maar er is ook slecht nieuws…

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de productieversie van de Z Proto, die allicht 400Z gaat heten en in 2021 demarreert, komt niet naar Europa. Dat heeft Nissan aan Autocar bevestigd met de volgende woorden: “de krimpende Europese sportwagenmarkt met zijn specifieke emissieregels maakt dat we er geen gezonde businesscase voor kunnen opzetten”. Alles wat je hieronder leest, heeft dus betrekking op een achterwielaangedreven coupé die zowel in Azië als in Amerika gecommercialiseerd gaat worden, maar niet bij ons in Europa.

Vleugje retro, maar toch verfrissend

Met een lengte van 4382 mm, een breedte van 1850 mm en een hoogte van 1310 mm is de Z Proto 142 mm langer dan de uitgaande 370 maar niet breder en zelfs (nog) een stukje lager. De designinspiratie komt duidelijk uit de archieven van de Z-catalogus, met een rechthoekige grille die naar de eerste generatie knipoogt en achterlichten die iets van de 300ZX hebben. Toch is de Z Proto lang niet zo retro-geïnspireerd als het IDx ‘510’ Concept, maar voegt hij meer dan genoeg moderne elementen toe om de bloedlijn verder te laten evolueren.

Het interieur is volgens hoofdontwerper Alfonso Albaisa helemaal driver-focussed, met eenvoudige bedieningselementen en duidelijke zichtlijnen naar buiten. De drie klokjes bovenop het dashboard zijn dan weer een knipoog naar de 370Z, terwijl interieurdetails in de buitenkleur het geheel meer binding geven. Maar het leukste element, dat blijft toch de manuele zesbak op de middentunnel – ook al zal de 400Z allicht ook met een automatische transmissie uitgerust worden. Een cabrioversie én een Nismo-variant staan allicht ook op het programma.

3.0 V6 BiTurbo

Veel technische details heeft Nissan nog niet vrijgegeven, maar we weten wel al dat er onder de kap een 3,0-liter grote V6 met twee turbo’s gaat belanden. Die komt uit de -eveneens uit Europa verdwenen- Infiniti Q60, maar zou in de Z zeker goed zijn voor 400 pk. De Nismo-variant zou zelfs 475 paarden uit hetzelfde blok kunnen puren. Naar goede gewoonte gaat al dat vermogen naar de achterwielen, die op de Z Proto 19 inch groot zijn. Nissan hamert er immers op dat de Z geen auto van extremen wil zijn, daar hebben ze de GT-R immers voor, maar wel van een uitmuntende balans. Daarvoor zal het gewicht wel beduidend lager moeten liggen dan de 1825 kg van de Q60, wanneer de Z Proto ergens volgend jaar in de 400Z transformeert.

MEER LEZEN:

Nissan over zijn Kroonjuwelen: ‘De Z en de GT-R zullen altijd bestaansrecht hebben’

Overzicht: De laatste Achterwielaandrijvers met Handbak

Dubbeltest: Renault Clio RS Cup vs. Juke Nismo