Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
h7jmZctB5YU

Als je een exclusieve sportwagen wil besturen, dan kan je bij Pagani, Bugatti of Koenigsegg gaan aankloppen of je schuimt het internet af in een zoektocht naar een zeldzame klassieker. Beide opties kosten je echter handenvol geld, en in feite heb je dan nog steeds geen volledig unieke vierwieler onder je gat. Als je écht een one-of-a-kind exemplaar wil, zit er weinig anders op dan je eigen auto te ontwerpen en deze vanaf nul op te bouwen. Wie dat een brug te ver vindt, kan ook gewoon een vergeten concept-car opkopen die ergens weg staat te kwijnen.

Nu “gewoon” is een ongelukkig gekozen term, want de meeste van deze concepts verdwijnen in musea of belanden op de schroothoop. Zelden komt er eentje in privé-handen terecht, maar als het dan toch gebeurt, dan kijkt de nieuwe eigenaar dikwijls tegen een hels restauratieproject aan. Reserveonderdelen bestaan niet, en bij de meeste concepts werd de moeite niet genomen om een werkende aandrijflijn of degelijke ophanging te voorzien. Geen groot probleem als je de wagen in een statische collectie wil opnemen, maar als je er ook effectief rijplezier mee wil beleven, dan gaan de poppen pas echt aan het dansen.

Vraag maar eens aan James Glickenhausen, die enkele jaren geleden -na lang zeuren en zagen- de Pininfarina Modulo van Ferrari mocht overkopen. Zelfs met een ervaren team specialisten zoals dat van Scuderia Glickenhaus, kostte het nog steeds vier jaar om alle ontbrekende onderdelen te traceren/reproduceren en de concept in volledig functionele toestand te brengen. Het is nooit gecommuniceerd hoeveel centen daar precies mee gepaard gingen, maar het zou ons niet verbazen moesten er ettelijke miljoenen dollars in het restauratieproject geslopen zijn.

Geld dat de meeste liefhebbers niet voorhanden hebben, maar gelukkig bestaan er ook alternatieven. Het is eind jaren ’90 wanneer autoliefhebber Gordon Johnston zijn oog laat vallen op een troebele foto van een wig-vormige sportwagen. Het blijkt om het prototype van de Gilbern T11 te gaan, ontworpen door de Brit Trevor Fiore (VR Trident, Alpine A310). Johnston is meteen verkocht, traceert de eigenaar en doet -louter op basis van de foto- een bod van 1.000 pond. De eigenaar accepteert het bod, maar wat op het eerste zicht een koopje leek, bleek al snel een ware nachtmerrie te worden…