Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In de aanloop naar Weekend DRIVR 02, ons sporadische print-at-home magazine, publiceren we op tijd en stond een artikel uit de voorafgaande editie, die natuurlijk nog steeds gratis te downloaden valt op DRIVR.be!

Nood aan een dicht-bij-huis rijbestemming? Bezoek dan de oude Imperia-fabriek nog eens, voor ze finaal tegen de grond gaat.

In Nessonvaux naast Luik worden er al sinds 1958 geen wagens meer gemaakt, maar de oude fabrieksmuren herinneren nog steeds aan een roemrijk autoverleden. Een Belgisch autoverleden om precies te zijn, dat in 1904 op de restanten van Pieper ontstond en tegen 1910 furore maakte tot in Engeland. Voor de echte doorstart moeten we in het interbellum zijn, toen Mathieu van Roggen er de touwtjes in handen kreeg en lichte sportwagens ging bouwen. Dat leverde zoveel extra verkeer – en tegelijk klachten – op in het gehucht Trooz dat Van Roggen besliste om een testcircuit op het dak van de fabriek te bouwen, naar het voorbeeld van Fiat in Turijn.

Woongemeenschap in wording

Dat delen van die piste een kleine eeuw later nog altijd zichtbaar zijn, is op zich al een passage langs Nessonvaux waard. Zeker nu bekend is geworden dat de nieuwe eigenaar van de site, Lamy Construction dat aan huizenbouw doet, de site wil omvormen tot een moderne woongemeenschap. Het goede nieuws is wel dat het dakcircuit daarbij geïntegreerd zou worden in de nieuwe structuur, om aan de originele bestemming van de site te herinneren. Wat er met de mooie kantelenmuur en het rode Imperia-opschrift aan de N61 gaat gebeuren, werd nog niet gedetailleerd. Maar zeker is dat het er binnenkort allemaal heel anders gaat uitzien, daar aan de rivier de Vesder.

Vanop de straat zie je, op de oude muren na, niet meer zoveel van de fabriek. Maar rij achter het stationnetje door de Rue Heid Mawet omhoog – die trouwens vroeger nog deel uitmaakte van de officiële wegtest die elke Imperia moest ondergaan – en je vindt zeker een kijkgat door de bomen dat een mooi zicht biedt op de hele site. Een vervallen site, akkoord, maar je kan je de bedrijvigheid er nog zo bij inbeelden. Een beetje verder, in de Rue Vallée te Trooz, is er nog een klein museum dat aan het merk is gewijd, terwijl de gelijknamige Imperia-friterie nog steeds in het dorp te vinden is. De omliggende stuurmanswegen krijg je er gratis en voor niks bij.

MEER LEZEN:

Eigen Kweek: Een Ode aan Autoland België

Imperia GP: Belgische Hybride Sportwagen komt in 2012 

Verrassend: Bentley & Gillet gaan Pikes Peak tackelen