Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ondanks de pandemie hebben de luxemerken van importeur D’Ieteren een uitzonderlijk goed jaar gedraaid. Zo goed zelfs dat ze er aan het begin van 2022 meteen een nieuwe lap op geven met Belgische premières voor Bentley, Bugatti en Lamborghini – gecombineerd met een bijzondere aankondiging.

De volkswijsheid die stelt dat een crisis de rijken alleen maar rijker maakt, is op autogebied alvast bewaarheid. Bentley, Bugatti en Lamborghini draaiden ondanks de pandemie, chiptekorten en lange levertermijnen een uitzonderlijk goed jaar – ook in België en Luxemburg waar alle verkooprecords gesneuveld zijn.

Bentley noteerde in 2021 zomaar even 70% meer bestellingen, bij Bugatti tekenden twee welgestelde klanten voor een Chiron (variant) en bij Lamborghini werden er 56 auto’s op kenteken gezet. Reden genoeg om D’Ieteren, de Belgische importeur van al die luxemerken, een reeks premières te gunnen die in het gepaste kader van de Supercar Expo in AutoWorld aan de pers zijn voorgesteld.

Bentley Flying Spur Hybrid (Europese première)

Volgens het Britse adviesbureau Interbrand is Bentley het snelst groeiende luxemerk van 2021 (+25%). Dat valt enerzijds terug te leiden naar de introductie van de Bentayga Hybrid, die de fiscale lasten van de alleskunner danig mildert, maar ook naar de aanhoudende populariteit van de W12, die zijn laatste productiefase heeft ingezet.

Daarnaast lokt Bentley almaar meer vrouwelijke klanten, opnieuw voor de Bentayga maar ook voor de Continental Convertible, terwijl het Mulliner-personalisatieprogramma als een trein loopt. Het gemiddelde optiebedrag is daardoor gestegen van 29.000 euro per auto tot 42.000 euro. Exclusief taksen, welteverstaan. De nieuwe Flying Spur Hybrid -die met één tank benzine en een volle PHEV-batterij wel 700 km kan afleggen- moet de groeispurt nog verder stimuleren.

• Next step in Beyond100 strategy to achieve an end-to-end carbon neutral organisation and journey towards electrification.

• New powertrain delivers the renowned luxury and performance of a Flying Spur, without compromise.

• Combined power of 544 PS and 750 Nm provided by a 2.9-litre V6 petrol engine and advanced electric motor.

• Total driving range of over 700 km and an expected all-electric range of greater than 40 km EU (WLTP) pending certification.

• Flying Spur Hybrid drives across Iceland in one stint using second generation biofuel and geothermally-sourced electricity.

Bugatti Chiron Super Sport (Belgische première)

Bugatti Belgium leverde in 2021 één Chiron af en verkocht alvast een tweede, wat gezien de stukprijs van minstens anderhalf miljoen euro geen misse prestatie is. Sterker nog, er zou zelfs een bon getekend zijn voor een Bugatti Bolide: de 1850 pk sterke circuitversie van de Chiron die weldegelijk in productie gaat…

Tot het zover is, mag de Chriron Super Sport in de bandensporen treden van de Sport en de Pur Sport, maar dan met een uitgerekt koetswerk dat nog aerodynamischer is voor een (nog steeds begrensde) topsnelheid van 440 km/u die mede mogelijk wordt gemaakt door 100 extra paarden. Daardoor tikt de viervoudig geblazen W16-motor hier af op 1600 pk, terwijl het wagengewicht met 23 kg gereduceerd werd.

• Bugatti thoroughly overhauled the 8.0-liter W16 engine for the Chiron Super Sport, boosting its performance by 100 PS to 1,176 kW/1,600 PS

• Reducing of the weight by 23 kilograms

• Bugatti developed a new vehicle design with optimized aerodynamics

• For aerodynamic performance, the rear has grown by approximately 25 centimeters

• The nine exhaust air holes on each fender are a nod to the Bugatti EB 110 Super Sport

• 440 km/h Top Speed (Limited), 0 to 200 km/h in 5.5 seconds, 0 to 300 km/h in 12.1 seconds, 0 to 400 km/h 12 % quicker than a Chiron

Lamborghini Aventador 780-4 Ultimae (Belgische première)

Lamborghini Belgium deed in 2021 zomaar even 40% beter dan het jaar voordien, wat helemaal strookt met de opmars die het merk wereldwijd maakt met 8.405 afgeleverde eenheden. Dat het gros daarvan op konto van de Urus SUV gaat, mag niet verbazen. Verrassender is dat specials zoals de Lamborghini Countach LPI 800-4 uitverkocht waren toen het persbericht net de wereld in ging, ondanks de designcontroverse rond het feestmodel voor de 50ste verjaardag van de Countach.

De nieuwe Aventador 780-4 Ultimae moet je eerder zien als een Best Of van de Aventador SVJ (die voor de prestaties zorgt) en S-versie (die als rijdynamische basis dient). De atmosferische V12 levert hier 780 pk en zal 350 keer als Coupé en 250 keer als Roadster geproduceerd worden. Haast en spoed zijn dus wederom goed, want ook deze V12 loopt op zijn laatste benen door de almaar striktere emissienormen.

• Limited Edition: 350 Coupés, 250 Roadsters

• SVJ Performance, Aventador S driving dynamics

• The most powerful V12 Engine: 780 hp @ 8.500 rpm with titanium intake valves

• Carbon fiber interior/exterior components

• Specific exterior livery with dedicated tone on tone combination

• Laser engraved Alcantara with unique graphics

D’Ieteren gaat de elektrische hypercars van Rimac verdelen

Een complete verrassing kan je de aankondiging van D’Ieteren niet noemen, maar dat maakt de buit er niet minder op. Rimac heeft zich op dik tien jaar opgewerkt tot de kroonjuwelen in de hypercarwereld, met een participatie van Porsche en een financieel samenwerkingsverband met Bugatti in zijn oorlogskist. Dat geeft het importeurshuis van wijlen Roland D’Ieteren natuurlijk vertrouwen om het merk erbij te nemen, al geldt dat evenzeer voor het eerste productmodel van de Kroatische EV-bouwer.

De Rimac (uit te spreken als ‘rímats’) Nevera ontleent zijn naam aan een stormwind uit het Middellandse Zeegebied. Aan de specificaties te zien, is dat overigens best toepasselijk: een vermogen van 1,4 megawatt oftewel 1914 pk, 2.360 Nm trekkracht, in 1,97 seconden naar de 100 (binnenkort misschien zelfs in 1,5 s) en in 9,3 s naar 300 km/u, 412 km/u snel en voorzien van bijna 7.000 batterijcellen die samen 120 kWh vormen. Ga daar maar eens aan staan…

• January, 2022: Rimac Automobili and D’Ieteren signs an official Dealer’s Agreement

• Distribution of Rimac Automobili Brand in Exclusivity on the BeLux Territory as of 2022

• New Dealership (Sales and Services) to be established in Brussels’s region, Belgium

• Rimac will be officially the 11th Automotive Brand distributed by D’Ieteren

• Rimac Automobili to be managed by D’Ieteren Luxury Brand Division

• More news to come very soon…

MEER LEZEN:

FotoSpecial: Mitica Mostra V12 Expo @ Lamborghini Brussels

Rimac Nevera is de snelste productiewagen ooit (+ Video)

Jacob & Co. X Bugatti Chiron Tourbillon: Hyperhorloge voor een Hypercar