Het is van de E46-generatie geleden dat BMW een softtop in de aanbieding had voor zijn dakloze vierzitsinstapper. Toch betekent het verlies van het metalen vouwdak niet dat de cabrio heeft moeten inboeten aan stijfte of raffinement. Integendeel zelfs.
Met een rijklaar gewicht van net iets meer dan 1.700 kg (zo’n 120 kg meer dan wat de 4 Coupé op de schaal zet) is de nieuwe 4 Cabrio allerminst een lichtgewicht. Wie sportieve verwachtingen heeft komt met andere woorden al gauw van een kale reis thuis. Nu is dat nooit anders geweest. Want zelfs al in E30-plunje was het model in de eerste plaats een cruiser met sportieve ondertoon, beter dan een atleet in topconditie.
Met de nieuwe 4-reeks, en mede dankzij het wegvallen van de 6-reeks, schuift het model nu verder op naar boven. Dat zie je niet alleen aan de toegenomen afmetingen. Iets waar vooral de inzittenden van profiteren, maar ook aan de algemene afwerking die net dat tikkeltje hoger ligt dan wat je van een 3-reeks afgeleide verwachten zou. In combinatie met een lichtere tint van het leder toont de nieuwe 4 in ieder geval voldoende hoogstaand om zijn prijskaartje van minimum 55.000 euro te kunnen verantwoorden.
Cruiser
Onder de kap van onze tester vinden we de vertrouwde 2.0-liter viercilinder turbobenzine. Hier goed voor 184 pk/300 Nm en standaard gekoppeld aan de alom aanwezige 8-trapsautomaat van ZF-origine. Zelf schakelen is zelfs geen optie meer, tenzij je aan de slag gaat met de stuurpeddels. Al zijn ze wat ons betreft eigenlijk geen must. De 4-cabrio is nu eenmaal een volbloed cruiser en dat merk je ook aan de afstelling van zowel het chassis als het meubilair en de gebruikte interieurmaterialen.
Ondanks de afwezigheid van een metalen (vouw)dak, forse afmetingen en een pittig gewicht blijkt de onderliggende structuur stijver als verwacht. Dat maakt enerzijds dat de ophanging wat meer ruimte krijgt om zijn ding te doen, maar anderzijds ook dat de koetswerkcontrole overeind blijft en dat de algemenen NVH-niveau’s binnen de perken blijven.
Volleerd jongleur
Met ‘slechts’ 184 pk en 300 Nm koppel is het alle hens aan dek voor de snel schakelende automaat die tijdens de hernemingen soms flink aan de slag moet. Gelukkig goochelt de intelligente koppelomvormer met zijn versnellingen als een volleerd jongleur, waardoor het relatieve gebrek aan vermogen zelden stoort. Zeker omdat de soundtrack – ondanks alles – lang niet verkeerd is. Daar tegenover staan dan wel weer gunstige(re) verbruiks- en CO2-cijfers die zeker bij ons vaak doorslaggevend zijn.
Op dynamisch vlak weet de 4-reeks zich tot op 6 à 7 tienden van zijn kunnen overeind te houden dankzij een degelijke gewichtsverdeling over beide assen en intuïtief afgestelde controlegewichten. Maar wanneer je iets verder gaat loop je al snel op de limieten van het geheel. Daar tegenover staat dan weer dat deze 4-reeks erg stabiel aanvoelt – ongeacht de snelheid.
Datzelfde gevoel van degelijkheid en kwaliteit blijft overigens overeind met het canvas dak naar beneden. Zeker wanneer je het statische windscherm achter de voorste stoelen plaatst. Met zowel verwarmd meubilair als stuur en BMW’s interpretatie van een met hete lucht getoverde ‘sjaal’ is de 4 cabrio een gedegen allrounder die zeker op lange afstand uitermate genietbaar is.
Conclusie
De markt van de vierzitscabrio’s is de laatste jaren bijzonder klein geworden. Daardoor zal je als kandidaat koper al snel naar het aanbod van de Duitse Drie moeten kijken. De nieuwe 4 Reeks is momenteel de jongste van de drie en beschikt al meteen over een flink aanbod van zowel diesel- als benzinemotoren, inclusief een 510 pk sterke M-versie die standaard hulp krijgt van xDrive-vierwielaandrijving maar qua ethos nogal veraf ligt van waar de motorsportafdeling echt voor staat. De 420i leunt daarentegen perfect aan bij het opzet van een open vierzitter en gooit misschien prestatiegewijs geen hoge ogen maar compenseert dat gelukkig met veel comfort en snufjes.
BMW 420i Cabrio (G23)
MOTOR: viercilinder, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.998 cc, AFMETINGEN: 4,77 m/1,85 m, 1,38 m, AANDRIJVING: achterwielen, VERMOGEN: 184 pk (tussen 5.000 – 6.500 tpm): KOPPEL: 300 Nm (tussen 1.350 – 4.000 tpm), OVERBRENGING: 8-bak, automaat, GEWICHT: 1.690 kg, ACCELERATIE: (0-100 km/h): 8,2 s, TOPSNELHEID: 236 km/h, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,7 l/100km (152 g CO2/km) (WLTP), VANAFPRIJS: 55.000 euro, SCORE: 4/5
MEER LEZEN