Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Al drie decennia lang hangt het rijbewijs met punten -dat in tal van andere Europese landen al ingang heeft gevonden- als een zwaard van Damocles boven onze hoofden. Na lang gepalaver lijkt het er in de nabije toekomst toch van te komen. Eens kijken wat ons te wachten staat: wordt het voor verkeersovertreders een verloren boksmatch op ‘punten’ of een zware knock-out?

In de schoot van de regering wordt er momenteel gewerkt aan een concreet wetsvoorstel dat De Morgen onlangs kon inkijken. Bovenop de gekende verkeersboetes komt er aldus een puntensysteem. U kan het al raden, het gaat er niet om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Als de teller, die uiteraard start bij nul, de limiet van twaalf bereikt, dan wordt uw rijbewijs tijdelijk ingetrokken. Bijkomend handicap, nadien start u niet opnieuw vanaf nul maar wel al meteen op vier punten. Vier punten is trouwens ook de maximale aangroei met één overtreding, bijvoorbeeld het rijden onder invloed van alcohol of drugs. De verdere concrete invulling van de ‘scores’ is kennelijk nog voer voor discussie.

Strategisch bordspel

Wanneer u uw rijbewijs verliest zal u tevens een cursus moeten volgen. Geen rijcursus -zoals voorheen werd aangehaald- wel een cursus die mensen zal wijzen op de risico’s van hun gedrag in het verkeer. Dit zal kennelijk onder andere een confrontatie met verkeersslachtoffers en hun familie bevatten. Een dergelijke cursus zal u ook preventief kunnen volgen, indien u (te) dicht tegen de limiet van twaalf begint aan te schurken en een verlies van rijbewijs vreest, en zal goed zijn voor een reductie van uw puntenaantal met vier punten. De digitale strafpunten verdwijnen trouwens ook na twee à drie jaar, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Of hoe verkeersveiligheid een beetje op een strategisch bordspel begint te lijken: “Ga direct naar de gevangenis en passeer niet langs start”.

Een dergelijk rijbewijs met punten is in theorie een eerlijker principe dan het simpelweg uitdelen van boetes. Daar iemand welvarend niet langer stelselmatig boetes -kleinere inbreuken die niet dienen voor te komen- kan blijven afkopen zonder andere nadelige gevolgen. Het (risico op) verlies van het rijbewijs raakt eenieder. Alhoewel de geldelijke boetes uiteraard ook blijven bestaan, de kas dient uiteraard gespijsd te blijven…

Bye bye geleende 993 Turbo S

Met deze verstrenging hoopt de overheid kennelijk het opnieuw stijgend aantal verkeersdoden aan te pakken. Het zal komen bovenop de veelvuldige snelheidscontroles -voornamelijk nieuwe trajectcontroles- en snelheidsverlagingen: 30 wordt stilaan gemeengoed in stadscentra en 90 werd op meeste plaatsen al een tijdje 70. Als ook hiermee het tij niet kan gekeerd worden, wordt het misschien echter eens tijd dat de overheid gaat kijken naar inherente -voornamelijk- Vlaamse problemen als lintbebouwing. Het toestaan van bouwen langs drukke invalswegen gaat trouwens wel gewoon voort. Ten vroegste vanaf 2024 zullen we moeten beginnen te rekenen met ons rijbewijs met punten en kunnen we evalueren of er enig effect te merken valt.

Met deze verstrenging gaan we echter nog niet geheel de richting op van bijvoorbeeld Denemarken. Daar raakte vorige week nog bekend dat niet alleen het rijbewijs van een bestuurder, die 100km/u te snel reed met een 911 993 Turbo S, werd afgenomen, maar dat ook de wagen in beslag werd genomen en verkocht. Pittig detail, dit uniek elfje was niet eens de eigendom van de overtreder. Zulke extreme toestanden zullen in België nog niet gauw voorkomen, maar er zijn duidelijk veranderingen op komst…

MEER LEZEN:

Luc Beaucourt: 1948-2021

Column: warm hart maar kil staal?

90 jaar veiligheid met Volvo