U had het al op onze stories gezien, DRIVR stak het kanaal over om eens te kijken of Boxengasse effectief het beste event is voor de liefhebbers van klassieke sportwagens uit Zuffenhausen.
Aan Porschetreffens geen gebrek, zelfs niet in eigen land. Echter, al jaar en dag kan je de crème de la crème met name in de VS terugvinden met zowel Rennsport Reunion als Luftgekühlt. Die laatste strijkt dit jaar ook tot twee keer toe in Europa neer, met na eerder Wrocław ook Kopenhagen op 6 september aanstaande. En dan hebben we in Europa nog ONASSIS alsook Petro Surf op het eilandje Sylt. Een andere uitdager voor het kroontje van leukste event voor sportwagens uit Stuttgart op het oude continent is Boxengasse in Engeland. En laat ons nu net daar afgelopen zondag aanwezig zijn geweest.
Toegegeven we waren niet alleen, want het was ongeveer 40min aanschuiven -ondanks het feit dat tickets op voorhand moeten aangeschaft worden- om de terreinen van het event te bezoeken. We waren zelfs niet de enige Belgen, want ook Johan Dirickx was er met een deel van zijn welbekende collectie aanwezig (waarvan we de fraaie gele G-series Speedster nog niet eerder hadden gezien) en we wisten nog minstens een ander set Belgische nummerplaten te spotten (op een 3 touring weliswaar). Dat aanschuiven is dan ook echter het enige manco aan een anders perfecte organisatie. Die hinder is het gevolg van de smalle toegangsweg tot het Bicester Heritage center: een domein -een voormalige WOII RAF vliegtuigbasis- met veertig autobedrijfjes gericht op klassiekers. Daarom kan je als bezoeker van Boxengasse ook maar tot 13u op de terreinen, vanaf dan wordt het een eenrichting uitvalsweg zu hause…
Net als bij Luftgekühlt gaat het om een erg verzorgde tentoonstelling van héél wat -voornamelijk- luchtgekoelde klassiekers. Of wat dacht u van twee maal een 959 alsook 550 Spyder (met ook de rode ‘barn find’ van Mark Wegh van Porsche Centrum Gelderland), een veldje aan Speedsters en RSjes, vier Carrera GTs alsook meer dan een handvol 993 GT2s? Ook de waterkoelers krijgen trouwens hun plekje, zij het in een achterhoekje (startend bij het rijtje Carrera GTs).
Een dikke aanrader aldus dit event, ook al omdat, eenmaal op de terreinen, er van drukte helemaal niets te merken is. Je kan dus rustig een koffie of fish & chips nuttigen en wat snuisteren tussen de retrozonnebrillen, Baltic horloges of -uiteraard- bedrijfjes met nuttige klassiekertoevoegingen als een elektronische airco. Of hoe ook een oudje ‘cool’ in alle betekenissen van het woord kan worden. Op de terugweg naar de kanaaltunnel bleef één vraag echter door mijn hoofd spoken, wat doen al die hardcore RSjes en zelfs Cup-racers op Britse nummerplaten wanneer de B-wegen er weliswaar leuk (zij het veelal druk) zijn maar er niet meteen -understatement- strak bijliggen (een situatie die jaar na jaar lijkt te verslechteren)… Achja, binnen een maand steken we de Noordzee met plezier weer over voor Revival om wegen nog (!) slechter dan de Belgische te trotseren.