Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Abarth 500e is een van de zeldzame elektrische hot hatches. Kan deze kleine Italiaanse het oude vuur en rijplezier terug aanwakkeren of wordt het ‘arrivederci bella’?

Ook al zijn elektrische wagens aan een opmars bezig, bij de hot hatches is het voorlopig nog armoe troef. Het wegvallen van benzinegestookte bommetjes wordt niet meteen opgevangen door nieuwkomers aan de stekker. De Alpine A290 (R5) zal daarom een welgekomen aanvulling zijn op de Mini en uiteraard deze Abarth 500e.

Easter egg hunt

Laten we alvast met die uitstraling starten: de nieuwe 500 is onverminderd een schoonheid gebleven. Met de nieuwe generatie heeft men de magie weten te behouden en toch verfrissende details toe te voegen zoals de speelse lampen die in de motorkap verdwijnen en de ronde LEDs in de voorbumper. Genoeg om de 500 ook anno 2024 nog als trendy te laten aanvoelen. ‘Onze’ Abarth voegt daar niet alleen een leuk kleurtje (‘Acid Green’, maar ook subtielere kleurtjes zijn uiteraard mogelijk), logo’s en een groot setje velgen aan toe, maar ook een fraai interieur met stukjes alcantara op het stuurwiel, de fraai gevormde stoelen -gelukkig nu eindelijk in de hoogte verstelbaar(!)- en het dashboard. Het geheel ziet en voelt er daardoor kwalitatief uit. Geen overbodige luxe weliswaar bij een startprijs van 36.900 euro (exclusief overnamebonus van 1.000 euro).

Eerste ding dat opvalt bij het starten is het geluid. Zijnde, onverminderd luid ten opzichte van de voorgaande benzinebommetjes. De ‘sound generator’ is in essentie een luidspreker die links onder de achterbumper is geplaatst. Alhoewel ik -opvallend genoeg(!)- er complimenten over kreeg van de buren, die vervolgens amper konden geloven dat het een elektrische wagen betrof, wordt dit als -volwassen- bestuurder wel vermoeiend na verloop van tijd. Zeker met bijvoorbeeld een kind op de achterbank (ja, een kinderstoeltje pas net). Echt irritant is echter de zoektocht in het menu om deze sound generator te deactiveren. Een easter egg hunt die ik na 40 minuten heb opgegeven om finaal google te raadplegen. Een TikTok-video later kon ik stil zoomend door het leven…

Torque steer

De Abarth 500e doet het met een beperkte 42 kWh (bruto) lithium-ion batterij (netto = 37,3 kWh). Dat heeft enerzijds een gunstig effect op het gewicht, dat op 1.375kg komt. Veel voor een Abarth hoor ik u denken, want zowat 300 kg meer dan voorgaande generatie op benzine, maar uiteraard peanuts voor een EV. Onderweg worden we het gewicht ook nooit echt gewaar of wordt het alvast nooit hinderlijk. Het aangenaam stuur -met goede diameter- is messcherp met een onberispelijke feedback. Overhellen van de koets zit er door de strakke ophanging en de lage plaatsing van de batterijen niet bij. Het comfort aan boord is terwijl -nog net- aanvaardbaar, en een mooi compromis -petje af voor de ingenieurs- voor een dergelijk kleine, hoge sporter met beperkte wielbasis.

Het weggedrag van deze Abarth is bijgevolg op geen foutje te betrappen zolang het gaspedaal niet te diep richting de vloer gaat. Doe je dat toch, dan is torque steer het onvermijdelijke resultaat. Door het plots loslaten van 235Nm op de vooras stuurt deze Abarth in dergelijk geval genadeloos rechtdoor. Het weggedrag heeft daardoor wat weg van een oude turbogeblazen hot hatch, eenmaal de turbo’s of elektromotoren beginnen te ‘fluiten’ is sturen haast onmogelijk. Hou je daar echter rekening mee, dan is rijden met deze 500 een feest. Zowel in trage krappe als snelle lange bochten is de Abarth met zo’n rijstijl niet uit zijn lood te slaan en tot verbazende dingen in staat. Op papier mogen de 7s naar 100 km/u niet overweldigend lijken, in realiteit voelt deze rakker (tot een dikke 100 km/u) altijd pittig en welwillend aan. Doordat het koppel continu beschikbaar is, verloopt inhalen bijzonder vlot. Dat is bij vorige iteraties weleens anders geweest.

Van de drie rijmodi: ‘Turismo’, ‘Scorpion Street’ en ‘Scorpion Track’, opteerden we toch veelal voor Turismo en Scorpion Track. Scorpion Street kon minder onze voorkeur uitdragen omdat deze 500 dan erg fel en bruusk regenereert, -en ook echt helemaal tot stilstand komt zonder te remmen, wat meer dan enige gewenning en inschatting van de verkeersstroom vergt. 265 kilometer bedraagt het officiële rijbereik, reken echter in realiteit op een bereik van circa 200 kilometer (en dus in lijn met dat van de elektrische Mini). Dat durft wel eens krap te zijn in een wereld waar elektrisch laden door de talloze benodigde tankpasjes niet zo eenvoudig is. Een verklaring waarom we amper 310 kilometer -met één grondige laadbeurt- aflegden tijdens onze testweek. Ohja, en van de 185 liter kofferruimte verdwijnt uiteraard nog een deel door het meezeulen van laadkabel.

Hierdoor mikt deze onverminderd sportieve Arbarth 500e op een erg specifiek publiek: eentje dat rijplezier rond de kerktoren zoekt. Want een DRIVR-rit meepikken in de Ardennen, Eifel of Luxemburg wordt moeilijk met een dergelijk beperkt bereik. In tegenstelling tot zijn voorgangers verwachten we deze nieuwe variant dus niet in grote getalen te zien opduiken bij de start van onze tochten, en dat ondanks het grotendeels in tact gebleven sportieve karakter. Echter, doordat er nu geen olie warm dient te worden gereden, is het wel meteen knallen geblazen rond die kerktoren. Dus voor zij die zich dagdagelijks (kort) verplaatsen over leuke wegen is de Abarth 500 net nog aantrekkelijker geworden.

ABARTH 500e
MOTOR: één elektromotor, ACCUPAKKET: Li-Ion, 42 kWu (bruto), MAX. VERMOGEN: 155 pk, MAX. KOPPEL: 235 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 3,63/1,68/1,53 m, GEWICHT: 1.375 kg, VERSNELLINGEN: automaat, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 18,0 kWh/100km, BANDEN: 205/40R18 rondom, TOPSNELHEID: 155 km/u, 0-100 KM/H: 7 s, VANAFPRIJS: 36.900 euro, SCORE: 3,5/5

LEES MEER:

Roadtrip: Abarth 695 70° Anniversario

Fotospecial: #DRIVR10 @ Abarth Works Museum

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175th Anniversary