Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Terwijl jullie zaterdag in België nog aan het genieten waren van een nazomertje, was het bijna het ganse weekend ploeteren door de regen en modder in Goodwood. Maar dat kon de pret niet geheel bederven.

Ook een event als Goodwood staat of valt grotendeels met het weer. Toegegeven, on track zorgt de regen voor extra spektakel, maar daarnaast is het niet alleen minder leuk kijken met een paraplu in de hand maar wordt het vooral onhandig als je wat wilt gaan eten of drinken. Als Goodwood Member of Fellow zijn er gelukkig wel overdekte locaties (tenten) voorzien. Enja, tegen alle clichés in laten zelfs de Engelsen de sfeer toch wat bedrukken door de druppels, beelden van dansende mensen zoals vorig jaar kunnen we jullie dan ook niet voorschotelen.

Om nog meer slecht nieuws te brengen, de organisatie van Revival is al enkele jaren aan het spelen met de diverse raceklassen alsook de timetable. Terwijl de Kinrara Trophy -met GT’s tot ’63- vroeger het hoogtepunt op vrijdagavond was, met racende Ferrari 250’s, E-type’s en DB4’s tegen een -vaak mooi- ondergaande zon, is er nu de kortere Stirling Moss Trophy (zonder één enkele -echte of omgebouwde- 250 GTO) op zaterdagnamiddag (van amper 45 min lang). Jammer, want deze klassiekers kunnen duidelijk langere races aan, getuige daarvan de Spa 6h (!) op het einde van deze maand. Ook de hoogst vermakelijk race met 911jes van vorig jaar is niet meer. Dat maakt dat zonder enige twijfel de St. Mary’s Trophy het kroontje krijgt van beste race van het weekend. Mini vs Alfa vs Jag MKII vs big block (of is het big boat?) Amerikaanse V8, zowel visueel, auditief als qua verloop -met de krachtige jongens in het voordeel op de rechte stukken en de wendbare Mini’s on the twisty bits– om duimen en vingers bij af te likken. Geen wonder dat deze race zelfs twee keer wordt gehouden tijdens het weekend.

Voorts werd er uiteraard stilgestaan bij 80 jaar landing in Normandië, waar ook Goodwood heeft toe bijgedragen als RAF-basis voor de begeleidende gevechtsvliegtuigen en met het tot hospitaal omgebouwde hoofdgebouw. Wakker worden, alsook het terrein verlaten met het geluid van een Spitfire, Goodwood zou niet compleet zijn zonder. Daarnaast was er een parade ter ere van John Surtees die 60 jaar geleden wereldkampioen F1 werd voor Ferrari. ‘Il Grande John’ behaalde de wereldtitel trouwens vijf jaar eerder reeds op twee wielen, iets wat we ons anno 2024 niet meer kunnen inbeelden. Finaal was er nog de huldiging van 75 jaar Jaguar XK-motor, de zes-in-lijn DOHC die van ’49 tot ’92 (!) in productie zou blijven en zelfs vijf keer een winnende Le Mans-racer zou voortstuwen.

Nieuw op Goodwood sinds enige maanden is de ‘Tyrell shed’, de bescheiden werkplaats van Ken Tyrell die 70 jaar lang in Okham Village, Surrey, stond en daar door Goodwood werd gered van de sloop. Minutieus werd het geheel, tot muurdecoratie en stickers -van onder andere de betreurde Cevert- toe weer opgebouwd. Alle racers van Tyrell tot ’76, waaronder ook de bolides die Jackie Stewart naar F1-titels in ’71 en ’73 brachten en de illustere P34 zeswieler, werden er gebouwd. Jackie Stewart himself alsook Martin Brundle waren er afgelopen weekend dan ook graag bij.

De meeste camera’s stonden afgelopen weekend echter gericht op de Porsche 904 Carrera GTS van Team Ikuzawa. Niet alleen omdat de 904 een van de mooiere en elegantere kleine racers uit de jaren ’60 is, maar wel vooral door de unieke livery. Eentje die ontworpen is door Daniel Arsham en dient terug te grijpen naar de minimalistische branding van het originele Team Ikuzawa uit de jaren ’80. We zijn er niet helemaal uit of dit op een succes is uitgedraaid. Opvallend is het alvast wel om een klassieke racer in een nieuw jasje te steken.

Geheel minder enthousiast waren we evenwel over het western-thema dat dit jaar werd gekozen. Eerst dacht ik nog aan de link met ‘spaghetti-westerns’ die wel erg populair waren tijdens de actieve jaren van Goodwood circuit (tot ’66 dus) maar ook dat schemerde niet erg door. Ook de teloorgang van standjes met klassieke auto- of modegerelateerde producten zet zich helaas verder door. Er zijn nog wel pareltjes, zoals de fraaie stand van daveatfruit-design.co.uk (ClassicModelCarArt op etsy) die op professionele wijze oude Scalectrix-wagentjes en banen (waarvan de bijgebouwen niet zelden op Goodwood waren geïnspireerd) weer tot leven brengt met fraaie studiofotografie. Zou dit betekenen dat we Revival volgend jaar eens links zouden laten liggen? Nee, daarvoor is het plezier -zoals de beelden illustreren- nog steeds te groot!

MEER VAN DAT:

Fotospecial: Goodwood Revival 2023

FotoSpecial: ‘Best Of’ Goodwood Revival door Stijn Braes

Klassiekerfotograaf Tim Scott over Horloges en de Goodwood Revival