Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op zaterdag 26 oktober veilt RM Sotheby’s een bijzondere verzameling auto’s, motoren en onderdelen, de Rudi Klein collectie. Geen schuurvondst dit keer maar een verzameling bewust verborgen pareltjes uit de Europese autogeschiedenis.

Rudi Klein emigreerde vanuit Duitsland naar de VS in de late jaren ’50 om als slager aan het werk te gaan. Dat beviel de man toch niet helemaal want in 1967 begon hij met een sloperij, gespecialiseerd in Europese auto’s. Deze carrièreswitch vergrootte uiteraard zijn kansen om op deze pagina’s te verschijnen aanzienlijk. Rudi kocht en verkocht voertuigen en onderdelen, maar hij had ook een neus voor buitenkansjes en hield de zeldzaamste stukken voor zichzelf. Dat mag je letterlijk nemen, want zo goed als niemand wist wat er jarenlang verborgen zat in de hangars van zijn Porche (sic) Foreign Auto Wrecking.

Ook na zijn dood in 2001, koos de familie ervoor deze verzameling privé te houden. Maar recent beslisten de zonen van Klein dan toch de collectie van de hand te doen en contacteerden hiervoor RM Sotheby’s die meteen enkele van de pronkstukken van onder het stof haalden en een fotoshoot organiseerden. De keuze is te uitgebreid om ze hier allemaal te bespreken, dus zochten we enkele van de meest opvallende auto’s uit. Ter info, de volledige collectie wordt aangeboden zonder minimumprijs!


1969 Ferrari 365 GT 2+2 by Pininfarina
Een serieuze autocollectie is niet compleet zonder een Ferrari en het is meteen ook de goedkoopste in ons lijstje: voor 25 tot 35.000$ mag je deze 365 GT de jouwe noemen, de bijhorende motor (lot 104 voor de geïnteresseerden) kost je waarschijnlijk nog zo’n 10 à 20.000$ extra! De auto werd door Luigi Chinetti, 3-voudig Le Mans-winnaar en jarenlang exclusieve importeur van Ferrari in de VS, verkocht aan een zekere mr. Kazanjian uit New York City. Rudi Klein kwam in 1977 in het bezit van deze Ferrari, na een ongeluk. De aandrijflijn en enkele panelen ontbreken, Sotheby’s noemt het dan ook een intrigerende basis voor een ambitieuze restauratie of een prachtig stuk garagekunst.

1962 Porsche 365 B “Twin-Grille” Roadster by D’Ieteren
De Porsche 356 Speedster werd in 1958 vervangen door de Convertible D (T-5), met koetswerk van Drauz. In 1962 werd deze cabrio verder verfijnd en debuteerde het T-6 model. Om Drauz niet te overstelpen met bestellingen, trok Porsche de grens over naar een andere vermaarde carrossier en Porsche-importeur met hoofdkantoor aan de Maliestraat in Brussel. Deze laatste 356 Roadster is meteen ook één van de zeldzaamste Porsches ooit gebouwd, zo’n 250 stuks! Voor dit stuk Duits/Belgische geschiedenis moet je wel tussen de 350 en 550.000$ over hebben.

1968 Lamborghini Miura P400
Deze eerste supercar met middenmotor is mijn ultieme droomauto en er worden er meteen 3 aangeboden. Rudi Klein’s bedrijf was echter een sloperij en dat is te zien aan de Lambo’s. De wagens zijn natuurlijk wel zeldzaam genoeg om een minutieuze restauratie te rechtvaardigen. Verwachte opbrengst voor deze 3 exemplaren ligt tussen de 350.000 en 700.000$. Per stuk, uiteraard.

1939 Horch 855 Special Roadster by Gläser
De rivaliteit tussen Mercedes en Audi is helemaal niet nieuw, getuige deze Horch 855. Het was de 853 die een rechtstreekse concurrent vormde voor de Mercedes 500/540, met een 8 cilinder in lijn die zo’n 120pk produceerde. Maar de ultieme Horch in die tijd was deze 855, een verkorte 853 met onafhankelijk voorophanging, de Dion-achteras en hydraulische dempers. Slechts 5 à 7 exemplaren werden gebouwd en behalve een prototype is dit het enige resterende exemplaar. De auto werd in 1992 uitgeleend aan Audi om tentoon te stellen op het toenmalige Audi Forum, waar hij na een 2,5 jaar durende restauratie door de beste Duitse vaklui in een glazen kubus getoond werd. Zou tussen de 3 en 4 miljoen moeten opbrengen.

1935 Mercedes 500K Caracciola Special coupe by Sindelfingen

Een Mercedes 500K die naar de wensen van Rain Master Rudolph Caracciola gebouwd werd en via een omweg bij Klein terechtkwam. De legende gaat dat de auto ‘kuren’ had tijdens een concours en om die reden naar een schuur werd verbannen waar de auto 44 jaar bleef staan. Het prachtige koetswerk vertoont wat kleine deukjes en na 60 jaar kan de lak een opfrisbeurt gebruiken maar verder ziet de wagen er nog goed uit. Aan de binnenkant is een grondige poetsbeurt nodig maar lijkt verder alles intact. Geschatte verkoopprijs: 4-6 miljoen dollar.

1954 Mercedes 300 SL ‘Alloy’ Gullwing

De enige auto die echt mooi is in zilvergrijs, zeker in combinatie met een roodleder interieur, is de Mercedes 300 SL. Of zwart, zoals deze oorspronkelijk van de band rolde. Want carrosserienummer 26, van 29 geproduceerde, was het enige exemplaar in het zwart. Daar komt alweer Luigi Chinetti op de proppen, ditmaal als eerste eigenaar en de enige die ooit met de auto gereden heeft. Want toen Chinetti in 1976 de Mercedes verkocht aan Klein werd hij prompt in de hangar geduwd om er nooit meer uit te komen. Hiermee is deze aluminium 300 SL veruit de best bewaarde in een heel beperkte productie die vooral gericht was op privé raceteams. RM Sotheby’s schat de opbrengst tussen de 4,5 en 6 miljoen dollar, carwash niet meegerekend.

Foto’s: RM Sotheby’s