Het lijkt alsof het pas gisteren was dat ik het goede voornemen uitte om terug meer focus te leggen op mijn grote passie: motorsport fotografie. Alle goede voornemens ten spijt: ook in 2024 haalde het dagdagelijkse leven die ambitie maar al te dikwijls in. De teller bleef dan ook steken op amper vier races en een halve testdag.
Het opzet was duidelijk: geen dertien in een dozijn foto’s, genomen vanaf de meest voor de hand liggende plekken. Er zijn natuurlijk maar zoveel opties waar je kan/mag gaan staan, dus als het toch de bekende hot-spots moesten zijn, dan zou licht, compositie of een gewaagde sluitertijd het verschil moeten maken. Voor de rest was het vooral leren kijken naar het grote plaatje, in plaats van te vervallen in oude gewoontes.
Geen simpele taak, maar je moet jezelf blijven uitdagen om te kunnen groeien. Ondanks de lagere kwantiteit, kijk ik met een tevreden blik terug op de resultaten. Sommige doelstellingen werden gehaald, andere niet. En dat is maar goed ook, want ik ben nog lang niet uit gefotografeerd. Voor deze best-of neem ik u graag mee op pad naar mijn favoriete circuitbeelden van 2024, telkens met een woordje uitleg over het hoe, waarom en wanneer. Enjoy!
Porsche 992 GT3-CUP – International Test Days – Zolder (50mm – F22 – 1/6sec – ISO100)
De winter duurt lang, maar gelukkig zet circuit Zolder ook buiten het seizoen zijn deuren open voor licentiehouders. Op selecte donderdagen is er een minder strenge DB-limiet, hetgeen allerhande racewagens naar Terlaemen lokt. In het voorjaar kriebelde het hard om nieuw opgedane inspiratie in de praktijk om te zetten, dus trok ik op een regenachtige voormiddag in maart naar mijn thuiscircuit. Het doel was om breder te kijken dan de auto’s alleen, dus zocht ik vormen in de achtergrond die interessant konden zijn om mee op te nemen in een foto. Breed gaan met je kijkhoek betekent ook dat er (te) veel informatie in beeld komt, waardoor de essentie verloren kan gaan. Dit kan in de kiem gesmoord worden door de sluitertijd sterk te laten zakken, waardoor de achtergrond vervaagt in een vormenspel van licht en donker. Aan 1/6e van een seconde spreekt het voor zich dat deze foto ettelijke passages nodig had om te doen slagen.
Alpine A442 – FIA WEC – Spa-Francorchamps (200mm – F36 – 1/5sec – ISO100)
In de gespecialiseerde media schieten superlatieven te kort om het FIA World Endurance Championship te omschrijven. Reden genoeg om met een persaccreditatie onder de arm richting de Ardennen te trekken. Nochtans is onderstaande foto van de Raidillon gewoon uit de publiekszone genomen. Dit was een volledig voorbereid shot, dat alleen maar kon slagen als de zon present was, en een auto acceptabel scherp in beeld kon gevangen worden. De zeer lage sluitertijd herleidt de pituitgang en tribunes op de voorgrond tot schilderachtige vormen die baden in het contrastrijke tegenlicht van de ochtendzon. Een technisch bijzonder uitdagend beeld, waar ook zeker een goede portie geluk mee gemoeid is.
Ferrari 499P – FIA WEC – Spa-Francorchamps (300mm – F2.8 – 1/1000sec – ISO200)
De race van het FIA WEC op Spa begint tegenwoordig vroeger, waardoor de wedstrijd normaliter al in de late namiddag afgevlagd wordt. De zware crash van Earl Bamber zorgde echter voor een uitzonderlijke tijdsverlenging, waardoor de race alsnog de zonsondergang tegenmoet reed. De laatste zonnestralen leken verdwenen, toen ik mijn weg verder zette naar de achterkant van het circuit. Maar onderweg viel het oog op een mooie light pocket in de dubbele linkse. Er was geen tijd te verliezen, want dit tafereel ging geen vijf minuten stand houden. De grote lens werd in een persoonlijke besttijd op de camera body geklikt, en na twee minuten rapid fire was het moment voorbij. Gelukkig passeerde deze impressionante Ferrari 499P net binnen de tijd.
Audi R8 LMS GT2 – New Race Festival – Zolder (400mm – F22 – 1/15sec – ISO100)
Het New Race Festival stond niet op de agenda, maar door een toevalligheid kon ik de race op zondag bijwonen. Als toeschouwer was er geen enkele druk om de race te coveren, dus kon de tijd genomen worden om wat te spelen met sluitertijden en omgevingselementen. Als hobbyfotograaf heb je in Zolder vaak te kampen met obstructies in je beeld, maar soms moet je verder kijken dan je neus lang is. Geregeld halt houden en eens goed rond kijken, kan leiden tot het zien van fotografische opportuniteiten waar je het totaal niet zou verwachten. Er zijn heel wat vreemde blikken geworpen naar mij, terwijl ik foto’s leek te maken van een klein boompje langs een wandelpad. Maar dat boompje gaf net de nodige diepte en kleur, aan wat anders een zeer anoniem beeld was geweest van een stukje circuit in de verte.
Porsche 992 GT3-CUP – New Race Festival – Zolder (400mm – F32 – 1/10sec – ISO100)
In plaats van tijd te steken in elk obstructie-vrij plekje langs het circuit te vinden, kan je ook proberen die obstructies als elementen in je beeld op te nemen. Een mooi voorbeeld hiervan is de Jacky Ickx chicane in Zolder, waar de toeschouwerszone omgeven is door torenhoge veiligheidshekken. Dat hoeft geen reden te zijn om de plaats te negeren, want los van die draad, heb je hier wel een fotogeniek zicht op de wagens die de chicane uit komen. De draad uit je beeld laten verdwijnen kan op twee manieren: of je gaat er met je neus tegen staan en schiet door de mazen, of je neemt afstand en laat de sluitertijd dramatisch zakken. Optie twee bood in dit geval ook nog enkele toeschouwers in gekleurde shirts als bonus, met een licht psychedelisch effect tot gevolg.
Mercedes AMG GT3 EVO – Nürburgring 24 Hours – Nürburgring (50mm – F11- 1/5sec – ISO640)
Een wedstrijd waar ik op fotografisch vlak veel van had verwacht, maar die door praktische redenen op een quasi nul-operatie is uitgedraaid. Ondanks het feit dat we uren op voorhand aankwamen in de Eifel, misten we de startopstelling en de start van de race. Ik zal u mijn frustratie omtrent de organisatie en het beleid richting dagjestoeristen verder besparen. Er was ontzettend veel volk aanwezig, zodanig veel zelfs dat de nummer één hotspot -Brünnchen- amper toegankelijk was. Het was wrikken en wringen om een glimp van de wagens op te vangen, dus zat er maar één ding op: de sluitertijd laten zakken tot diep in het “onberekend risico” territorium.
Mirko Bortolotti – Crowdstrike Spa 24 Hours – Spa-Francorchamps (135mm – F2.0- 1/400sec – ISO100)
De startopstelling is de uitgelezen plek om piloten in hun natuurlijke habitat te fotograferen. Simpel is dat echter nooit, want de mensenmassa die zo een grid formatie met zich mee brengt, belemmert het vlot heen en weer bewegen tussen de wagens en de piloten. De beperkte tijd die je dan ook nog eens hebt, maakt dat een stevig stukje ellenbogenwerk nodig is om toch enkele portretten van bekende koppen te kunnen maken. De drukte van de mensen maakt dat je kleur en diepte in je voordeel kan uitspelen, al is het dikwijls meer richten op goed geluk dan iets anders.
Porsche 911 GT3-R – Crowdstrike Spa 24 Hours – Spa-Francorchamps (300mm – F3.5- 1/30sec – ISO2000)
Voor de Crowdstrike Spa 24 Hours was er slecht weer voorspeld voor de nacht, dus besloot ik in de late avond iets te gaan eten en meteen ook in mijn regenkledij te springen. Niets had me echter kunnen voorbereiden voor de storm die het circuit net voor middernacht blank zette. Bliksem, donder, wind, en aanhoudende zware regenval maakte het onmogelijk om nog rond te bewegen, maar per geluk bevond ik me al ter hoogte van Les Combes. Daar kon ik schuilen onder een tentje van de marshalls, en de wagens fotograferen die de bochtencombinatie uitstuurden. Een uniek moment in de tijd, met een beeld dat ik tot mijn persoonlijke favorieten ooit reken.