EDIT: In tussentijd heeft Seat de Leon Cupra opgewaardeerd naar 290-specificatie. Die versie krijgt 10 paarden extra dankzij een nieuw uitlaatsysteem dat lichter en muzikaler zou zijn. Met het optionele Performance Pack kan je daar nog Brembo’s aan toevoegen, alsook speciale velgen en de Michelin Cup 2-banden waarmee het ‘Ringrecord gevestigd is. We hopen de 290 snel op de testbank te krijgen voor een update!
Niemand blijft eeuwig jong, dus ook de doorwinterde DRIVR niet. Voor je het weet draagt je wederhelft een ring en zitten er twee kleine koters op de achterbank. Een people-carrier lonkt om de hoek, maar sommigen zouden nog liever van een brug springen dan hun autohart op zulke manier te laten bloeden. Een hot-hatch kan soelaas bieden, maar als een Fiesta ST of een Mégane R.S. niet meer genoeg ruimte bieden, wordt de keuze moeilijk. Seat heeft besloten de twijfelaars een handje toe te steken, door hun schitterende Leon Cupra 280 nu ook als Sports Tourer (lees: break) aan te bieden.
Niet zo snel, was de Leon Cupra 280 écht zo een goede wagen?
Jazeker, niet alleen omdat hij het ‘Ring-record van de Mégane R.S. ontvreemde, maar vooral omdat hij zijn rol van DRIVR schitterend combineert met die van Daily. In onze shootout van eind 2014 bleek zelfs dat de snelle Leon niet langer zijn meerdere moet erkennen in de concurrent uit eigen huis, de Volkswagen Golf GTI. Wellicht was dat niet hetgeen ze bij VAG voor ogen hadden toen ze Seat de vrijheid gaven om een eigen voorwielaangedreven hot-hatch in mekaar te knutselen. Die publieke vernedering zou zelfs een vervolg kunnen krijgen nu de Golf bijna gelijktijdig met de Leon een snelle break aan de line-up toegevoegd krijgt.
Zijn er, buiten de kofferruimte, opmerkelijke verschillen met de gewone Leon?
Niet bepaald. Visueel is de ST, buiten de achterkant dus, identiek aan de hatchback, met de nodige visuele Cupra-opschmuk als extra. Het scherp getekende lijnenspel werd voorzien van sportievere bumperpartijen, 19-inch’ers en twee grote uitlaatpijpen. Op ons testexemplaar werden zelfs enkele vinkjes teveel geplaatst in de optielijst, met oranje wielen, spiegels en grille-accenten tot gevolg. Binnenin vinden we het gekende Leon-interieur terug, uitgerust met optionele kuipstoelen, een afgeplat stuurtje in leder en sportieve tellers.
Werkt dat bijkomend gewicht achteraan nefast op de prestaties?
Integendeel. Het ‘Ringrecord van de Leon Cupra 280, waar we hierboven al over spraken, werd enkele dagen zelfs nog verbeterd door zijn ST-broertje. Huispiloot Jordi Gené wijt de winst aan de progressievere achteras, die nauwkeuriger geplaatst kan worden, en aan de langere en meer aerodynamische koets. Op de openbare weg vertaalt zich dat in tonnen mechanische grip, zelfs tot op een punt dat je dreigt te vergeten dat dit een stationwagen is. Onder- en overstuur duiken pas op nadat je flink tekeer gaat, maar zelfs dan blijft de Seat beschaafd genoeg om de bestuurder niet onmiddellijk af te straffen.
Allemaal goed en wel die bochtensnelheden, maar wil het ding ook vooruit?
280 pk naar de voorwielen overbrengen lijkt om problemen vragen, maar dankzij een mechanische sper en brede rubbers krijgt de ST Cupra zijn vermogen in de meeste gevallen aan de grond. Enkel bij een sprint vanuit stilstand en bij volgas accelereren op een oneffen wegdek moet de tractiecontrole de rechtervoet tot orde roepen. Desondanks is het sprintvermogen van de Leon Cupra indrukwekkend, zeker in combinatie met de DSG-automaat die nog 2 tienden van de 0-100 tijd knipt. Zo ga je nu in slechts 6,0 tellen naar de 100 en loopt de naald van de snelheidsmeter pas bij 250 km/u de begrenzer tegen het lijf.
Mijn vrouw en kinderen houden niet zo van snelheid, dus kan het ook rustig in de ST Cupra?
Natuurlijk. Met de switch van de ‘Cupra’ naar de ‘Comfort’-setting verandert dit beestje haast terug in een basic Leon, en dat is geen slecht nieuws. Die is namelijk comfortabel, goed gedempt en – mits je de juiste opties aanvinkt – prima uitgerust. Zelfs het verbruik van 9,5 liter is niet eens zo gek. Toch blijf je altijd gewaar dat dit natuurlijk geen gewone Leon is. Want ondanks de adaptieve ophanging is de Comfort-setting nog steeds wat aan de harde kant. Een beetje harder zelfs dan in de hatchback. Maar wie daarover wil klagen, heeft duidelijk de boodschap van deze snelle break niet begrepen.
En wat hebben we vandaag geleerd?
Dat de prestaties van deze Seat Leon Cupra ST zo goed als identiek zijn aan die van zijn hatchback-broertje – en dat is best een indrukwekkend feit. Het verschil zit hem dus in de kofferruimte en de meerprijs, maar zeg nu zelf: 1.450€ voor 200 liter extra bagageruimte is de kop niet af. Dat brengt het totaal op 34.800€ voor de instap-Cupra. Iets meer dan een Focus ST Clipper, maar wel 8.200€ goedkoper dan de Golf R Variant. Die laatste heeft wel vierwielaandrijving, maar kan dat het immense prijsverschil goedpraten? Wordt ongetwijfeld vervolgd…
SEAT LEON CUPRA ST 280
Plus | Min |
+ Hot-hatch vermomd als break | – Kleine tractieproblemen |
Weggecijferd
Motor | 2.0 turbo-benzine |
Aandrijving | Voorwielen |
Transmissie | 6-traps automaat |
Vermogen | 280 pk @ 5350 tpm |
Koppel | 350 Nm @ 1750 tpm |
Gewicht | 1.366 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 6,0 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
Gem. testverbruik | 9,5 l/100 km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
Vanafprijs | 34.800 euro |
Verdict