Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Daar is-ie dan: de kersverse vijfcilinderversie van het allereerste Cupra-model dat niet als Seat geboren werd. Het jonge merk ging even aankloppen bij Audi en mag diens geblazen 2.5 vijfcilinder lenen voor de Formentor. Een eer die tot op de dag van vandaag geen enkel ander VW-merk te beurt viel. 

Cupra werd een volledig onafhankelijk merk in 2018, maar moest wachten tot vorig jaar om een volledig eigen model aan te kondigen. Dat is uiteindelijk de Formentor geworden, een echte sportieve allrounder. Hij staat iets hoger op zijn poten, maar is hoegenaamd geen SUV. De wagen heeft een naar beneden lopende daklijn, maar is toch geen coupé. Zelf noemt Cupra het liever een CUV, voor Crossover Utility Vehicle.

Het motorpalet startte aanvankelijk bij een 1.4 plug-in hybride en eindigde bij een 2 liter turbobenzine met 310 pk en vierwielaandrijving. Nu komt daar dus nog een krachtige vijfcilinder bij, die we natuurlijk kennen van de Audi RS3, TT RS en RS Q3. Goed voor 390 pk en 480 Nm oftewel net iets minder dan het blok bij Audi produceert. Unterschied muss sein.

7000 exemplaren

Cupra viert ondertussen alweer zijn derde verjaardag. Een leuke gelegenheid dus om naar buiten te komen met de VZ5. De Spanjaarden maken deze versie nog exclusiever door er een productielimiet van 7000 wagens op te plakken. Daarnaast krijgt het design krijgt een exclusievere look, maar ook 20″-velgen en Akebono remklauwen met maar liefst 6 zuigers. De beschikbare koetswerkkleuren zijn: Taiga Grey, Midnight Black, Magnetic Tech Matt en Petrol Blue Matt. Ook het interieur oogt wat opvallender door de lederen kuipstoelen, een specifiek sportstuur en tal van designelementen afgewerkt in de typische Cupra koperkleur.

‘VZ’ staat voor ‘Veloz’ wat Spaans is voor ‘snel’. En snel is deze VZ5 zeker: hij gaat in 4,2 seconden van 0 naar 100 ien haalt een topsnelheid van maar liefst 250 km/u – begrensd weliswaar. De ophanging is instelbaar en het koetswerk ligt om en bij de 10 mm lager dan dat van de reguliere Formentor. De vijfpitter stuwt zijn vermogen overigens naar alle 4 wielen en is altijd gekoppeld aan een DSG-automaat. Een leuke extra voor de echte petrolheads: de VZ5 krijgt ook een driftmodus.

Eind 2021

Met de Formentor VZ5 rukt Cupra zich nog feller los van Seat. De prijs die je daarvoor moet betalen, is op het moment van schrijven nog niet bekend.  Maar dat deze variant alleen al omwille van zijn motorblok gegeerd gaat zijn, dat staat vast. Daarmee zou de topversie van de eerste, echte Cupra wel eens cruciaal kunnen worden voor de identiteit van het jonge merk. De marktlancering staat voor eind 2021 ingepland.

MEER LEZEN:

Cupra gaat aan de stekker met de El-Born en de Tavascan

Cupra als eerste Automerk in nieuwe Extreme E Offfroad-competitie (+Video)

Seat Drive Experience: 3 ‘Classics’ uit de Cupra-Stal gereden