Opzichtig en luid, behoorlijk asociaal en in your face maar O zo plezant. Affalterbach’s kijk op de Geländewagen was nooit voor zwakhartigen. En de nieuwe G63 doet er uiteraard nog een schepje bovenop. Mooi zo.
Terwijl in januari nog de nieuwe, reguliere G-klasse boven de doopfont werd gehouden, is het nu al de beurt aan de AMG-variant. Die is van nature sneller en luider maar ook minder capabel in het terrein en nauwelijks bekwamer in het (betere) bochtenwerk. Het is het de vierwielige exponent van een guilty pleasure. Maar AMG heeft zijn best gedaan om de nieuwe G63 toch dat tikkeltje meer volleerd te maken.
Van meet af aan profiteert de G63 AMG van de vele verbeteringen van de standaard G-klasse. Dankzij een stijver koetswerk en dito ladderchassis, bovenop het extensief gebruik van aluminium, werd iedere Geländewagen lichter en stijver. Daardoor kon ook de ophanging gevoelig werden herzien. Geen starre vooras meer maar een gesofisticeerder exemplaar met dubbele driehoeken en een veerpootbrug, terwijl achteraan koning multilink de plak zwaait. Ook adaptieve dempers zijn nu standaard. Beide kanten krijgen bovendien hun specifieke anti-rolstang.
Hopelijk helpen ze de G63 – ondanks de overduidelijke contradictio in terminis – in zijn zoektocht naar grip en tractie en dus prestaties op de weg. Aan de motor zal het in ieder geval niet liggen. De oude geblazen 5,5-liter V8 is vervangen door de gekende 4.0-liter V8 met dubbele turbo’s in Hot Vee setup. Met G63-tune is deze nu goed voor 585 pk en 850 Nm koppel. En dat al vanaf 2.500 tpm. Verwacht uiteraard geen wonderen. Met een opgegeven gemiddeld verbruik van 13.2 l/100 km of 299 g CO2/km blijf je een van je pomphouder’s beste klanten.
Al dat vermogen wordt op een intelligente manier naar alle vier de wielen gestuurd via een 9-traps Speedshift automaat in een standaard 40:60 verhouding, beter dan 50:50 van het uitgaande model. Zowel op elektronisch commando als manueel via (één van) de elektronisch gestuurde, mechanische sperdifferentiëlen die tot 100% kunnen sluiten kunnen die verhoudingen echter verschillen. En zelfs de veldversnelling is nog steeds van de partij. Voor wie het allemaal te veel zou zijn kan je voor het eerst ook terecht in de uitgebreide rijmodiselector met zowel off- als onroad-modi. We geven het maar mee.
Uiterlijk herken je de nieuwe G63 AMG aan zijn specifieke bodykit maar vooral aan de Panamericana-grille en de sidepipes die (gelukkig) gebleven zijn. Het interieur is net als bij het burgermodel een stuk luxueuzer en ruimer geworden. Maar dat mag ook wel met een prijskaartje van om en bij de 150.000 euro. Mercedes toont de nieuwe G63 binnenkort in Genève. Belgische prijzen zijn er voorlopig niet.