Met zijn atmosferische tienpitter is de Audi R8 Spyder één van de laatste der Mohikanen. Wij gingen er een dagje mee uitwaaien in Nederland, op zoek naar een interessante strook asfalt.
Het is iets na tienen wanneer collega Félix en ondergetekende bij de Nederlandse Audi-importeur in Leusden arriveren. De lucht kleurt grijs en de thermometer rood, maar toch nemen we de sleutels van NF-338-K met plezier in ontvangst. Leusden, voor wie het niet meteen kan situeren, ligt zo’n anderhalf uur van de Belgische grens – pal in het midden van Nederland. Inclusief de opgelopen vertraging zijn we intussen bijna drie uur onderweg, maar dat kan het enthousiasme niet drukken. Er staan ons nu eenmaal tien atmosferisch gevoede cilinders te wachten, goed voor 540 paarden en evenveel koppelmomenten.
Twee opties
Nederland staat niet meteen te boek als een DRIVR-vriendelijke omgeving. Niet alleen omwille het regressieve verkeersbeleid met lage snelheidsrestricties, frequente trajectcontroles en de smalle weginfrastructuur, maar ook vanwege de hoge taksen op alles wat nog maar een beetje sportief of leuk is. Kortom, weinig om vrolijk van te worden, zeker als je een potente V10 wil uitlaten. Maar omdat we de sleutels maar 24 uur in ons bezit hebben, zit er weinig anders op dan er het beste van te maken. En dan zijn er twee opties.
“De geluidsisolatie met de kap dicht is op punt en met de uitlaatkleppen gesloten blijft ook de motor braaf op de achtergrond. Het voelt gewoon allemaal erg vertrouwd aan.”
Oostwaarts zitten we op iets minder dan een uur van de Duitse grens en dus potentiële stukken onbegrensde Autobahn. Maar aangezien de thermometer met het vriespunt flirt en we tegen de avond terug in regio Antwerpen moeten zijn, laten we die optie al gauw schieten. De westkust dan maar, inclusief de Deltawerken die nog steeds als ongelooflijk staaltje ingenieursschap te boek staan. Net zoals deze R8 Spyder, trouwens.
Elfstendentocht
De startprocedure verloopt sleutelloos met behulp van een rode startknop op het fraaie, maar drukke sportstuur. In het zilvergrijs op 19-duims winterschoeisel mag de R8 Spyder er misschien wat braaf uitzien, het kabaal dat uit de rechthoekige uitlaatpijpen komt (ook van de optionele sportvariëteit) is dat allerminst, zeker in een ondergrondse parkeergarage. De R8 heeft wel degelijk het hart van een echte supercar, laat dat duidelijk wezen. Zij het eentje in strak Duits maatpak.
Via Utrecht gaat het vervolgens langs Gouda en Rotterdam richting Ouddorp, om uiteindelijk via Middelburg terug naar België te rijden. De rit begint met een goed uur autosnelwegen: terrein waar we de Spyder nog op zijn GT-capaciteiten kunnen quoteren. De instap is uiteraard aan de lage kant maar op zich vrij conventioneel. En ook het aantal bergvakjes is eerder beperkt, maar voor de rest is de R8 op en top Audi.
Het interieur is zo mogelijk nog minder flamboyant dan het exterieur. Geen centraal (aanraak)scherm, maar Audi’s Virtual Cockpit die het infotainmentgebeuren van achter het stuurtje voor zijn rekening neemt. Qua focus op de bestuurder kan dat tellen. Origineel? Dat zeker. Maar gebruiksvriendelijker dan de klassieke opstellng? Niet noodzakelijk.
Discrete verschijning
Terwijl we de kilometers afhaspelen en de olie op bedrijfstemperatuur komt, maakt de R8 indruk met zijn rijcomfort. Waar een supersportieve roadster zoals de Mercedes AMG GT C Roadster het gietwerk van je tandarts graag op de proef stelt, waft de Spyder als de eerste de beste TT Roadster, mede dankzij zijn adaptieve dempers. De geluidsisolatie met de kap dicht is op punt en met de uitlaatkleppen gesloten blijft ook de motor braaf op de achtergrond. Het voelt gewoon allemaal erg vertrouwd aan. Zozeer zelfs dat je af en toe vergeet met toch wel heel exclusief speelgoed onderweg te zijn.
Aandacht trekt de Spyder dan weer voldoende, zelfs in het (lease)grijs op kleine(re) velgen. De R8 is nog steeds een knappe en zeldzame verschijning, helemaal in Nederland waar deze met carbon en andere opties afgeladen tester inclusief slurptaks en gevreesde BPM aftikt op net geen 300.000 euro. Algauw 100.000 euro meer dan bij ons in België. De Nederlanders geven hun ogen en oren bijgevolg de kost.
Beste van twee werelden
Beetje bij beetje ruilen we de verstedelijkte en industriële omgeving in voor meer weidse en open landschappen. En water uiteraard. Veel water. Dat betekent ook dat weginfrastructuur wijzigt met nog meer bruggen maar ook tunnels. Het signaal om de motor en S tronic-automaat in hun meest sportieve stand te zetten, zelf de schakelcommando’s te bepalen via de schakelpeddels en het ruitje naar beneden te doen. Het ruitje van de stoffen kap, om precies te zijn. Want dat kan je bij de R8 Spyder onafhankelijk van de kap bedienen via een knop op de middentunnel.
Een handigheidje dat nog nog wel meer open supersporters zoals de Lamborghini Huracán Spyder, de Ferrari 458/488 Spider en de McLaren 570S/650S Spider hebben, en dat je letterlijk het beste van twee werelden biedt. Zeker als de temperatuur zo laag ligt als vandaag het geval is, de wind guur blaast en de winterse nerslag nooit veraf is.
Het kabaal in de tunnels laat zich raden met een centraal geplaatste, atmosferische 5,2-liter V10 FSI achter de oren. Het hoogtechnologisch blok maakt gebruik van directie injectie met twee injectoren per cilinder, heeft cilinderdeactivatie en is in het geval van de standaard R8 goed voor 540 pk bij 7.800 opm en 540 Nm koppel bij 6500 opm. Daarmee schiet je met hulp van de launch control en quattro-vierwielaandrijving in 3,8 seconden naar de 100 km/h en op naar een topsnelheid van 318 km/h.
“Dat de R8 anno 2018 überhaupt nog gezegend is met een atmosferische V10, is sowieso al een applaus waard. En dat die motor ook nog eens tot 8.500 tpm draait dan de kers op de taart. Vanaf een goeie 6000 opm verandert de motor bovendien van karakter, waardoor zijn bloedband met de Lamborghini Huracán pas echt duidelijk wordt.”
Toonwissels
Dat cijfers lang niet alles zeggen maar vooral de manier waarop, blijkt in dezen eens temeer. Vooral dan door zeventrapsautomaat met dubbele koppeling die, nog meer dan de motor, tot de verbeelding spreekt met zijn absurd snelle en quasi onmerkbare gangwissels. Overgangen die bij volgas en hoog in de toeren zowaar nog sneller passeren. Het lijkt wel zwarte magie, want cru gesteld is de versnellingsbak eigenlijk zelfs iets te goed.
Waarom dat zo is? Omdat gangwissels op die manier verworden tot toonwissels, alsof zelfs het laatste greintje sensatie door de ingenieurs uit de aandrijflijn is weggefilterd. Vanuit technisch standpunt is dat natuurlijk uitermate fascinerend, maar het ontneemt ook wat interactie. Naar verluidt kost de versnellingsbak zelfs meer dan de motor. We geloven het graag. Bovendien helpt het niet dat de schakelpeddels erg klein en banaal zijn zoals die op de eerste de beste A3, waardoor de tactiliteit van de handeling zelf verloren gaat.
Gelukkig is er nog de motor zelf, want die is dan weer atypisch Audi. Dat de R8 anno 2018 überhaupt nog gezegend is met een atmosferische V10, is sowieso al een applaus waard. En dat die motor ook nog eens tot 8.500 tpm draait dan de kers op de taart. Vanaf een goeie 6.000 opm verandert de motor bovendien van karakter, waardoor zijn bloedband met de Lamborghini Huracán pas echt duidelijk wordt. Al kan je bij Audi uiteraard ook nog verder sparen voor de 610 pk sterke R8 Spyder Plus.
Daily DRIVR
Op winterrubber van Continental en met hulp van de quattro-vierwielaandrijving slaagt de R8 er omondanks de ongunstige omstandigheden toch in om knappe prestaties neer te zetten. Toegegeven, op de weg naar België zijn we betrekkelijk weinig bochtencombinaties tegengekomen, laat staan echt uitdagende. Maar als er zich uiteindelijk eentje aandiende, zijn we nooit voor een verrassing komen te staan.
Wel is het onderstel duidelijk op (veilig) onderstuur afgesteld, meer nog dan bij de coupé. En ondanks de hybride chassisstructuur uit aluminium en carbon is de koetswerkstijfheid lang niet altijd even optimaal. Of dat de pret dan kan drukken? Eigenlijk niet. Vooral in de standaard 540 pk-versie is de R8 Spyder een allemansvriend die prestaties en sensaties combineert met dagelijkse inzetbaarheid. Hij past zowaar automatisch de temperatuur van de verwarming aan naargelang het dak open of dicht is. En met wat hulp van je rechtervoet is zelfs het verbruik aan de aardige kant, waardoor je op één tank makkelijk meer dan 500 kilometer doet.
Herkansing
En de westkust van Nederland zelf? Die is iets minder memorabel, ondanks de knappe vista’s en uitgestrekte polders. Perfect asfalt, dat wel. Maar net iets te veel saaie stukken en te weinig mogelijkheden om in te halen. En toch is de R8 Spyder zelfs in die setting de ideale metgezel. Want zelfs na meer dan 10 uur onderweg te zijn, is er van vermoeidheid geen sprake.
En dat is maar weinig auto’s met middenmotor gegeven. We nemen nog de tijd voor een laatste koffie vooraleer ons Nederlands avontuur erop zit en we terug huiswaarts keren. Op naar een nieuwe ontmoeting met de R8 Spyder. En als het even kan via een andere importeur. De Italiaanse of Spaanse om er maar twee te noemen.
MOTOR: 10-cil. V-motor, CILINDERINHOUD: 5.204 cc, MAX. VERMOGEN: 540 pk bij 7.800 tpm, MAX. KOPPEL: 540 Nm bij 6.500 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,42/1,94/1,24 m, WIELBASIS: 2,65 m, GEWICHT: 1.720 kg, VERSNELLINGEN: 7, sequentiële automaat, AANDRIJVING: vier wielen: BANDEN: 245/35R19 – 295/35R19 – Continental ContiWinterContact, TOPSNELHEID: 318 km/u, 0-100 KM/H: 3,6 s, PRIJS: 159.000 euro, SCORE: 4,5/5