Na de Ferrari 348 GT Compétizione, 355 Challenge, 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia en 458 Spéciale is het nu de beurt aan de 488 Pista. Van een Duits circuitspeeltje met de motor achterin gaan we naar een Italiaans met middenmotor. De Ferrari 488 Pista (Italiaans voor circuit) is Maranello’s laatste wapenfeit is de zoektocht naar absolute topprestaties. Naast, maar vooral op het circuit.
De hardcore 488 GTB leunt daarbij fel op de ervaring die werd opgedaan met de 488 GTE en Challenge 488 race-auto’s en maakt onder andere gebruik van een lichtere krukas en vliegwiel, titanium drijfstangen, een carbon inlaatspruitstuk en een extreem lichte inconel uitlaatlijn.
Dankzij de twee nieuwe turbo’s met geïntegreerde toerentalsensor van de 488 Challenge ziet de 4.0-liter 90° V8 zijn vermogen met 50 pk en 10 Nm stijgen tot 720 pk (bij 8.000 tpm) en 770 Nm koppel (bij 3.000 tpm in 7e versnelling), terwijl er doorheen de toeren altijd meer koppel beschikbaar is. Prestaties? Een sprintje naar de 100 km/h neemt nu slechts 2,85 s (!) beslag, 200 km/h slechts 7,6 en topsnelheid ligt ‘over de 340 km/h’.
Geen extra vermogen zonder minder gewicht natuurlijk. Dankzij nieuwe, lichtgewicht koetswerkpanelen, 40% lichtere wielen en een gestript interieur is de Pista tot 90 kg lichter dan de Berlinetta waarop hij gebaseerd is. De Italianen quoten een drooggewicht van 1.280 kg, inclusief alle (peperdure) lichtgewichtopties. Zo biedt Ferrari voor het eerst ook 20-duims carbon wielen aan.
Volgens Ferrari heeft de Pista 20% meer downforce dan de 488 zonder daarbij gebruik te maken van al te opzichte spoilers. Dat is te danken aan de vele invloeden van de 488 GTE-racer waar de Pista onder andere zijn neus met opvallende S-duct te danken heeft, maar ook de ondervloer en de geblazen diffusor. Zelfs het traject van de luchtinlaat werd verplaatst en zit nu achteraan, beter dan in een van de zijdelingse luchtinlaten.
Om al dat vermogen via de specifieke Michelin Cup 2’s aan de grond te krijgen rekent de Pista op heel wat (elektronische) handigheden zoals het E-diff3, F1-Trac, de nieuwste generatie elektromagnetisch gestuurde dempers (SCM), de zesde generatie Side-Slip Angle Control (SSC), en het nieuwe Ferrari Dynamic Enhancer (FDE) dat voor een meer precieze remdruk moet zorgen, afhankelijk van de situatie.
Meer info en details op het Salon van Genève (GIMS).