Dat er in het Hauts-de-France, het voormalige Nord-Pas-de-Calais, flink wat edelmetaal verstopt zit, bewijst het tweewekelijkse Rassemblement in Rijsel. We brachten de officieuze Cars & Coffee een bezoek per Ford Focus RS Limited.
Op 6 april aanstaande stopt Ford de productie van de derde generatie Focus RS in Keulen. Voor ons het ideale excuus om nog een keer op pad te gaan met de vierwielaangedreven super-hatch. Zeker omdat 1-TBH-364 voorzien is van het optionele Performance Pack met een mechanisch Quaife-sperdifferentieel. De rest van zijn toeters en bellen propt Ford voor je samen in de speciale editie Limited.
Piepkleine tank
Je herkent de Limited verder aan zijn Nitrous-blauwe kleur mat zwart dak, zwarte spiegelkappen, RS Edition achterspoiler met RS-logo, zwarte, gesmede 19-duims RS-velgen met 235/35 R19 banden, Nitrous blauwe remklauwen en tenslotte de standaard Recaro kuipzetels – ook in Performance blauw, natuurlijk. Alles samen goed voor een een basisprijs van 44.720 euro. Enkel voor de Active City Stop (250 euro), cruise control met snelheidsbegrenzer (250 euro), Keyfree-systeem (300 euro), Ford’s handige deurbeschermers (150 euro), Thatcham-alarm (500 euro), achteruitrijcamera (300 euro), elektrische voorruitontdooiing (210 euro) of Sony infotainmentsysteem (600 euro) moet je nog bijbetalen. Full option tikt deze RS dus af op 47.470 euro. Stevig voor een Ford en al zeker een Focus, maar de RS heeft dan ook heel wat performance in de aanbieding.
Maar vooraleer we op een onverwacht stralende zondagmorgen de grens oversteken, is het (nog) maar eens passeren bij het lokale tankstation. De Focus mag dan wel een relatief bescheiden, geblazen 2,3-liter viercilinder in het vooronder hebben, de prestaties en zijn algemene dorst zijn van dergelijke aard dat je het benzinemetertje sneller ziet zakken dan je lief is. Al komt dat voor een deel ook door de piepkleine benzinetank die met moeite 50 liter bevat. Kortom, de lokale pomphouder zal je graag en vooral vaak zien komen.
Sporadische parasietreacties
Op de heenweg naar Rijsel is het vooral snelwegkilometers malen. Dat doet de RS ondanks zijn stugge ophanging zonder al teveel problemen, mede door de uitstekende Recaro kuipstoelen. Die zijn nog steeds niet in de hoogte verstelbaar en staan onhandig hoog gemonteerd, maar bieden wel uitstekende steun. De zitpositie in zijn geheel verdient trouwens een aanmaning, want ook het stuur komt onvoldoende ver uit waardoor het – zeker voor grotere chauffeurs – quasi onmogelijk is om de ideale zitpositie te vinden. En dat is een beetje frustrerend.
Afijn, een oud zeer van deze uitgaande generatie Focus RS die naar verluidt voornamelijk met de hardpoints van de standaard Focus te maken heeft. De echte nieuwigheid voor deze Limited zit hem in de toevoeging van een mechanisch Quaife-LSD op de vooras. Maar wacht eens even, had deze RS geen vierwielaandrijving? Toch wel, maar omdat de kracht in de eerste plaats naar de voorwielen wordt gestuurd en pas tractieproblemen naar de achteras, was de voortrein nog niet helemaal vrij van sporadische parasietreacties.
Voor de rest is deze RS identiek aan het standaardmodel, dus inclusief 350 pk (bij 6.000 tpm) en 440 Nm koppel (tussen 2.000 en 4.500 tpm met 470 Nm in overboost) uit een 2,3-liter grote EcoBoost. Samen met het intelligent GKN-achterdifferentieel spurt de gepeperde Focus zo in 4,4 s naar de 100 km/h en schiet hij door naar een maximumsnelheid van 266 km/h. En dat ondanks een fors rijklaar gewicht van maar liefst 1.600 kg. In ruil krijg je wel pakken zekerheid en stabiliteit, ook bij (extreem) hoge snelheden. De toevoeging van het nieuwe diff helpt bovendien de stabiliteit bij het aanremmen. Maar daarover later meer.
Facel Vega
Intussen zijn we aangekomen op de nieuwe maar stilaan gebruikelijke verzamelplaats. Daar waar het evenement zich vroeger nog op een grote parking in het centrum van Rijsel afspeelde, heeft het zich ongeveer een jaar geleden naar buiten de stad verplaatst. En hoewel de omgeving er daardoor fel op achteruit is gegaan, heeft het de bereikbaarheid evenzeer bevordert.
De opkomst is gelukkig onverminderd divers en interessant gebleven. Van Japanse rallykanonnen over Franse klassiekers, oude en hedendaagse hot hatches, bijzondere trackday-speeltjes en rasechte supercars tot zelfs muscle cars en motoren. Veel diverser wordt het bijna niet. Ook vandaag weer met alles van een extreem zeldzame Facel Vega Facel III tot een Ferrari 488 Spider of Porsche 911 GT3 en alles daar tussenin. Wandel gerust even mee, het verhaal gaat onder de fotoreeks verder.
Qua diversiteit kan het tellen. De Focus RS wordt bovendien erg gesmaakt. En al helemaal door de eigenaar van de witte Focus ST die zich naast de RS heeft geparkeerd en heel wat vragen heeft over een mogelijke upgrade. Ook al zijn ze nauwelijks te vergelijken. De ST maakt immers geen schijn van kans tegen het geweld en de efficiëntie van de RS.
Wanneer we na de cars & coffee, of het Rassemblement de Lille zoals het evenement in feite heet, de retour maken via de wat meer uitdagende binnenwegen maakt de RS indruk. Niet zozeer vanwege zijn pure sprintprestaties (die tegen het forse gewicht moeten opboksen), maar wel door de hernemingen op (hoge) snelheid en de eindeloze grip en tractie. Zelfs met alle rijhulpsystemen af zitten de standaard Michelin Pilot Super Sports zelden om bijtkracht verlegen, ook niet als de temperaturen rond de grens voor winterbanden schommelen.
Het nieuwe differentieel help daar ontegensprekelijk aan mee. Dat voel je zowel op als van het gas, maar vooral tijdens het uitaccellereren waar de neus en het stuur het duidelijk minder lastig hebben en de kracht gelijkmatiger verdeeld wordt. Kortom: een extra dosis efficiëntie die de RS misschien wat klinischer maakt in de meedogenloze aflevering van zijn vermogen. Maar desalniettemin: het is bijna absurd hoe vroeg voor de apex je op het gas kan zonder het chassis al te zeer van de wijs te brengen.
De betrokkenheid ligt dus hoger dan in pakweg de Golf R of Mercedes A45 AMG, die minstens zo efficiënt zijn maar iets afstandelijker – al is dat in beide gevallen deels te wijten aan hun transmissie met dubbele koppeling. De Ford entertaint daarentegen al aan lage tempi, terwijl hij tezelfdertijd ‘Bring it on‘ lijkt te scanderen. Van punt A naar B zullen er dan ook maar weinig bolides zijn die deze Ford kunnen bijbenen, laat staan met zoveel gretigheid. Bovendien heb je nog steeds manuele controle over de uitstekende zesbak, terwijl de krachtige Brembo’s minstens zoveel vertrouwen schenken. Maar opnieuw: dat mag ook wel met 1,6 ton droog aan de haak.
Of we dan uiteindelijk toch verliefd zijn geworden op deze RS? Ja en nee. Enerzijds slaat hij vriend en vijand met verstomming doorheen zijn prestaties, zijn mechanische efficiëntie en entertainende aandrijflijn – ook al komt de sound engineering van de viercilinder EcoBoost zelden in de buurt van de oude vijfcilinder. Het probleem zit hem vooral in het feit dat de Focus RS erg veel discipline vraagt, tenzij je nabij een flinke Alpenpas, een Special Stage of een circuit woont waar je hem net zoals een grote hond af en toe eens kunt uitlaten.
Wat dat betreft geeft de snelste Focus misschien iets te weinig voldoening aan legale snelheden. Niet dat we een probleem hebben met 7.000 tpm in derde of vierde versnelling – op het juiste tijdstip en dito locatie welteverstaan. Maar die opportuniteiten zijn in ons dichtbebouwde Vlaanderen nu eenmaal beperkt. Don’t shoot the messenger, want deze Focus RS treft weinig blaam. Integendeel zelfs, hij is beter dan ooit.
Foto’s: Pieter Ameye
MOTOR: 4-cil. turbo, CILINDERINHOUD: 2.261 cc, MAX. VERMOGEN: 350 pk bij 6.000 tpm, MAX. KOPPEL: 440 Nm tussen 2.000 en 4.500 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,39/2,1/1,47 m, WIELBASIS: 2,647 m, GEWICHT: 1.557 kg, VERSNELLINGEN: 6, manueel, AANDRIJVING: vier wielen: BANDEN: 235/35 R19 – 235/35 R19 – Michelin Pilot Super Sport, TOPSNELHEID: 266 km/u, 0-100 KM/H: 4,4 s, PRIJS: 44.720 euro, SCORE: 4,5/5