Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of waarom de nieuwe Discovery de beste allrounder in het huidige Land Rover-gamma is.

Vooraleer we onze protagonist terdege bespreken, eerst en vooral een bekentenis: zo extreem gaan offroaden als je op de foto’s ziet, dat hebben we niet gedaan met de nieuwe Discovery. Aanzie de foto’s dus eerder illustrerend dan duidend. Er was gewoonweg niet de tijd noch de ruimte om zelf achter de camera te gaan staan. Maar we kregen wel de kans om de Discovery offroad te testen in de Bourgognestreek, waar we Land Rover’s werkpaard tussen de wijnranken en in de bossen op zijn moddermerites mochten beoordelen. Niets extreems wegens het gemonteerde standaardrubber, maar zeker een indicatie van wat er zoal mogelijk is met het werkpaard van Land Rover.

De controverse rond het ontwerp door Massimo Frascella blijft ondertussen aanhouden. De consensus is dat de nieuwe L462 lang niet het karakter etaleert van de L319 (Disco 3 en 4). Maar wat de neofiet aan eigenheid verloren heeft, heeft hij dan weer gewonnen aan efficiëntie. Deze Discovery is nu eenmaal een stuk lichter dan zijn voorganger vanwege het zelfdragende, aluminium koetswerk – waardoor de nieuwe Disco tot wel 480 kg lichter is. Bovendien werden er ook op het vlak van de aerodynamica grote winsten geboekt.

Land Rover New Discovery

Ingenieuze luchtinlaat

Het resultaat is een Discovery die misschien wat minder stoer oogt dan voorganger, maar wel een veel betere auto is. Ook al omdat hij in zijn transformatie nog eens aan terreincapaciteit gewonnen heeft. Zo introduceerde Land Rover het Terrain Response 2-systeem, dat met de hulp van door elektronica gestuurde hardware tussenbeide komt, en steeg de waaddiepte tot 90 cm dankzij een ingenieuze luchtinlaat die zich in en ter hoogte van de motorkap bevindt. Slim spul.

Eenmaal aan boord ben je de styling helemaal vergeten. Afhankelijk van de gekozen versie schippert het interieur qua kwaliteit en afwerking tussen ‘premium utilitair’ en echt hoogwaardig voor wie voor de HSE Luxury-topversie kiest. Het comfort is altijd hoogstaand, mede vanwege de uitstekende geluidsisolatie en de adaptieve luchtvering. Het ‘bootgevoel’ van de oude Discovery is door de fikse gewichtsreductie merkelijk beter, net als de koetswerkcontrole. Sportief wordt het uiteraard nooit, maar dat was ook nooit de intentie. En bovendien: de Disco communiceert zijn intenties stukken duidelijker dan de Velar die op geen van van beide vlakken excelleert.

Koppel en souplesse

Voorts is het interieur op en top Land Rover anno 2018, inclusief het navigatie- en infotainmentsysteem dat eindelijk conform het prijskaartje is. En dan zou je bijna vergeten dat de Discovery ook nog een echte zevenzitter is. Of tenminste: kan zijn. Aan ruimte en praktisch nut dus geen gebrek, want desgewenst trekt je ook nog eens 3,5 ton. Al kies je in dat geval beter voor de 3.0-liter V6 diesel in plaats van de 2.0-liter SD4 Ingenium. Niet dat er met die laatste motor iets mis is, integendeel zelfs. In de Range Rover Sport presteert ‘ie met 240 pk zelfs boven verwachting. Maar het surplus aan koppel en souplesse geeft de zescilinder uiteraard een welgekomen tikkeltje extra.

Land Rover New Discovery

Vooraleer we het verharde voor het onverharde inruilen, krijgen we nog de tijd om de Disco op de weg te waarderen. Met de rij-ervaring van de 240 pk sterke Velar vers in het achterhoofd valt op hoeveel geciviliseerder de Discovery is. Beter geïsoleerd, comfortabeler, zowel qua vering en demping als qua zitcomfort en bovenal een stuk coherenter in zijn missie en rijgedrag. Het interieur mist weliswaar de hippe aanraakschermen die intussen de Velar, de Range Rover Sport en klassieke Range Rover sieren, maar het geheel boet daarom nog niet in aan gebruiksgemak. Integendeel zelfs.

Mergelachtige ondergrond

Dat het de voorbije dagen nabij Beaune en Dijon fel geregend heeft, blijkt prima van pas te komen als we de omliggende velde en bossen induiken. Glibberige ondergronden worden afgewisseld met rotsen, stenen en niveauverschillen waarbij de hoogste stand van de luchtvering al eens van pas komt. Toegeven, het straatrubber is hier de zwakke schakel. Maar ondanks de beperkte profieldiepte heeft de aandrijving nauwelijks problemen met de kalk-, leem-, klei- en mergelachtige ondergrond.

Minstens zo indrukwekkend is het veercomfort op het grovere gesteente waar de Discovery duidelijk afstand neemt van de passief geveerde Range Rover Sport die mee in ons konvooi zit. Al moet het in één adem gezegd: ook die kruipt zonder al teveel problemen over de obstakels van de route. Dat het naar Land Rover-normen nog een stuk extremer kan, is duidelijk. Geen haar op ons hoofd die er dus aan twijfelt dat de Disco nog tot veel meer in staat is. Maar bovenal krijgen we een indicatie van hoeveel waar je voor je geld krijgt met de L462.

Land Rover New Discovery

Zo start de Discovery bij 53.200 euro, inclusief een 180 pk sterke 2.0-liter Ingenium, standaard gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat. Voor de 211 of 258 pk sterke TDV6 diesel ben je minstens 62.200 euro kwijt. Full option stijgt het prijskaartje naar net geen 80.000 euro. Een pak geld, maar nog steeds good value in vergelijking met de Velar of Range Rover Sport die zich, inclusief opties, in dezelfde prijscategorie situeren en in full-option trim zelfs de eindfactuur van de Discovery overstijgen.

Land Rover Discovery TDV6
MOTOR: V6, turbodiesel, CILINDERINHOUD: 2.993 cc, MAX. VERMOGEN: 258 pk, MAX. KOPPEL: 600 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,97/2,07/1,89 m, WIELBASIS: 2,923 m, GEWICHT: 2.230 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vier wielen: BANDEN: 255/55 R20 – 255/55 R20, TOPSNELHEID: 209 km/u, 0-100 KM/H: 7,7 s, PRIJS: 62.200 euro, SCORE: 4,5/5