Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een handgeschakelde V12 Vantage met de twaalfcilinder uit de DBRS9 GT Le Mans-racer? Hij bestaat, is straatlegaal en gaat binnenkort onder de hamer bij Bonhams!

Vooraleer de V12 Vantage er als gelimiteerd productiemodel kwam plaagde Aston ons met ‘KX57 AML’. Het prototype van de V12 Vantage is nog een stuk rauwer en krachtiger dan het uiteindelijke productiemodel. Onder de kap ligt immers niet de standaard 5,9-liter V12 van 510 pk, maar een 580 pk sterk exemplaar met droge carter dat feitelijk rechtstreeks uit de DBRS9 GT komt.

V12 Vantage RS

V12 Vantage RSV12 Vantage RS

Salon van Genève

Met een gewicht van 1.600 kg is de Vantage RS ruimschoots de lichtste V12 Vantage, onder andere door features zoals ABS, tractiecontrole, airconditioning, navigatie en het radio/infotainmentsysteem achterwege te laten. Het interieur met twee prominente racekuipen en harnassen werd dan weer integraal overtrokken in alcantara. Het Mako Blauwe koetswerkkleur zou het dan weer schoppen tot lanceringskleur van het productiemodel.

V12 Vantage RS

Aston presenteerde de V12 Vantage RS voor het eerst op het Salon van Genève in 2008, waarna een select kransje autojournalisten de kans kreeg om de RS aan de tand te voelen in samenzijn met de DBR9 GT1, V8 Vantage GT2 en Aston’s LMP1-racer. Richard Meaden, toen nog bij EVO Magazine, wist er het volgende over: “The V12 Vantage RS was attracting more admiring glances than any of the other cars present: ‘Take a look at the timing screens in each and every pit garage and it’s obvious why: despite being the only non-race car present it is consistently outrunning the V8 Vantage N24s, the GT3 DBRS9s and the AMR Vantage GT2. Most impressively, its 175mph peak is identical to that of the GT1 DBR9“.

V12 Vantage RSV12 Vantage RS

Straatlegaal

In 2013 zou Aston de V12 Vantage RS in alle stilte verkopen aan één van hun beste klanten die nu, vijf jaar later, het prototype terug van de hand doet. Sinds hij de auto kocht legde hij er maar 750 mijl mee af maar, werd het prototype werd gelukkig wel maniakaal goed onderhouden. Zo werd onlangs nog de rubberen brandstofcel vervangen voor een nieuw exemplaar.

V12 Vantage RS

V12 Vantage RSV12 Vantage RS

Pas in oktober 2017 werd de RS dan weer straatlegaal gemaakt met de hulp van Aston Martin Special Projects (Q Advanced Operations). Een ingreep waarbij het prototype zijn actieve achterspoiler moest inruilen voor een conventionele kofferklep, maar die de waarde van de one of wel gevoelig verhoogt heeft. Lot 365 zal op 13 juli aanstaande geveild worden bij Bonhams tijdens zijn Goodwood Festival of Speed Sale. De verwachte opbrengst situeert zich tussen de 460.000 en 570.000 euro.

Meer info via: Bonhams