Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Puristen huiveren mogelijk bij het zien van de beelden van deze ‘verknipte’ Lancia Aurelia. Toch is er daar weinig of geen reden toe.

Sinds Eugenio – Delta Integrale Futurista – Amos de hashtag #makelanciagreatagain gelanceerd heeft, heeft het ei zo na dode roemruchte Italiaanse merk precies terug wat tractie gewonnen in de hoofden en harten van het brede publiek. Niet dat Lancia dat echt nodig had gezien de vele gepassioneerde Lancisti die het merk nog steeds een warm hart toedragen. Maar extra aandacht kan nooit kwaad.

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_03

Zowat tezelfdertijd diende zich een nieuwe klant aan bij de Britse Lancia-specialist Thornley Kelham die een fel gemodificeerde Aurelia B20 commandeerde die, net als de Futurista, afwijkt van het origineel maar de mentaliteit van Vincenzo Lancia respecteert.

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_04

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_052018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_06

De ambachtslui bij Thornley Kelham waren dan ook maar al te enthousiast voor het project dat ze omdoopten tot ‘Fuorilegge’, Italiaans voor hot rod. Zeker omdat ze zelf al eens met het idee speelden om een vijfde of zesde generatie Aurelia B20 te ‘hotrodden’. Al klinkt die term zo vies als het over een edele schoonheid als de Aurelia coupé gaat.

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_02

Thornley Kelham ging in ieder geval eerst op zoek naar een geschikte donor. Dat werd een Series 6 B20GT barnfind die sowieso een complete restauratie nodig had. Vervolgens werd gezocht naar de krachtigere aandrijflijn van een Flaminia die op zijn beurt meticuleus geprepareerd werd tot 180 pk (bij 1.200 kg). Vervolgens werd ook het koetswerk aangepast, hetzij relatief subtiel.

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_07

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_092018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_10

Zo werden de voorste en achterste wielkasten ietsje breder, is het chassis verstevigd, is de daklijn 7,6 cm verlaagd en de dakrails verwijderd, en zijn de voorste knipperlichten in de koplampen geïntegreerd terwijl de achterste nu van de Series 2 zijn. Een subtiele Nardi-luchthapper en FIA-gekeurde tankklep maken de lijst van visuele modificaties af.

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_11

Minstens zoveel aandacht ging naar de aandrijflijn met transaxle versnellingsbak en ophanging die van voor tot achter zijn aangepast. De Flaminia zescilinder zag zijn longcapaciteit stijgen van 2,5-liter naar 2,8-liter, kreeg injectie en scherpere nokkenassen, een elektrische waterpomp en vrijer ademende in- en uitlaat. Ook de ophanging en remmen zijn volledig herzien met nieuwe, modernere assen, hydraulisch bekrachtigde schijfremmen en een herziene geometrie.

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_12

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_182018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_20

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_192018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_16

Tot slot werd ook het interieur niet over het hoofd gezien. Daar vind je onder andere een specifieke Tilton-pedaalset, een compleet Connolly lederen interieur met alcantara dakhemel en een geïntegreerde rolkooi. De voorste stoelen zijn opvallend genoeg wel weer afkomstig van een Porsche 356 Speedster, daar de standaard Aurelia-stoelen veel te vlak zijn voor het betere bochtenwerk.

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_13

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_142018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_15

Na overleg met de eigenaar van de eerste Aurelia B20GT S6 Fuorilegge wil Thornley Kelham nog acht extra modellen bouwen. De prijs? Die geven ze niet mee. Maar dat mag niet verbazen gezien de hoge graad van individuele aanpassingen. Het resultaat kunnen we in ieder geval smaken. Maar dat was uiteindelijk ook het geval voor soortgenoten zoals de Eagle Low Drag GT of Alfaholics GTA-R.

2018_lancia_aurelia_b20_thornley_kelham_17

Het grootste compliment kwam misschien nog van Giovianni de Vergilio, zoon van Francesco de Vergilio, ontwerper van de Aurelia V6, getrouwd met een Lancia-nazaat en algemeen aanzien als vader van het Aurelia-project: “In summary it’s a very purposeful and realistic car that Gianni Lancia could have built for a friend”.

[Meer info op Fuorilegge.co.uk]

Update: Nu ook met bewegende beelden!