Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mercedes-AMG heeft zijn meest sportieve tweezitter van een kleine update voorzien en introduceert gelijk een nog extremere en gelimiteerde versie van de circuitgeorienteerde AMG GT R.

Dat die lancering samenvalt met de introductie van een nieuwe 911 is vast geen toeval. Mercedes en AMG hebben de AMG GT immers als een rechtstreekse rivaal gepositioneerd. Ook al opereert de 911 nog steeds ietwat in zijn eigen klasse met een veelzijdigheid waar maar weinig of geen concurrenten aan kunnen tippen.

2019_mercedes_amg_gt_gtr_pro_09

Samen met de vele wijzigingen voor de standaard AMG GT’s (coupé & roadster) introduceert AMG nu ook een AMG GT R Pro. Een gelimiteerde en nog meer circuitgeorienteerde versie van wat al de meest circuitgeorienteerde versie was. Al vergeten ze er wel bij te melden precies hoe gelimiteerd deze zal zijn.

2019_mercedes_amg_gt_gtr_pro_10

Hardcore AMG- en circuitfanaten mogen zich aan een heleboel extra’s verwachten bovenop de reguliere GT R zoals standaard carbon keramische remmen, een geïntegreerde rolkooi met harnassen, extra aero-elementen voor meer downforce voor en achter, mechanisch instelbare dempers, een stijvere carbon anti-rolbar voor- en een hol stalen exemplaar achteraan en tot slot standaard kuipstoelen en een geïntegreerd brandblussysteem.

2019_mercedes_amg_gt_gtr_pro_11

Toch vallen er ook mechanische wijzigingen te rapen in de vorm van nieuwe kogellagers voor de bovenste driehoeken van de ophanging en de introductie van elektronisch gestuurde adaptieve motor- en tranmissiesteunen.

2019_mercedes_amg_gt_gtr_02

2019_mercedes_amg_gt_gtr_pro_012019_mercedes_amg_gt_gtr_pro_03

Het vermogen van de standaard GT R, zijnde 585 pk bij 6.250 tpm en 700 Nm koppel tussen 2.100 en 5.500 tpm, blijft verder behouden. Mercedes quote dan ook een identieke sprint naar de honderd van 3,6 s en een topsnelheid van 318 km/h. Dat de vele wijzigingen hun effect toch niet gemist hebben bewijst een snelle ‘Ring-tijd van 7.04.632 min bij een baantemperatuur van slechts 12 graden Celsius. Het kan met andere woorden nog sneller.

2019_mercedes_amg_gt_05

2019_mercedes_amg_gt_gtr_pro_062019_mercedes_amg_gt_gtr_pro_04

Net zoals de rest van de modellen in het AMG GT-gamma, zijnde de reguliere AMG GT, AMG GT S, AMG GT C en AMG GT R, profiteert de GT R Pro van een hoop kleine wijzigingen zoals nieuwe nieuwe koplampen met vernieuwde LED-signatuur, een digitale tellercluster, een veelvoud vernieuwde rijmodi, een nieuw stuur met nieuwe controls, etc. Motorisch zijn er voor de rest geen wijzigingen.