De Zweedse hypercarbouwer heeft in zijn onverminderde zoektocht naar gewicht (en extra prijzige afwerkingsmogelijkheden) nog eens 20 kg van zijn hybride Regera weten schaven. En dat op een nogal ingenieuze manier.
Zelfs verwijst Koenigsegg naar de bewuste technologie als ‘KNC’, oftewel Koenigsegg Naked Carbon. Al is het woord technologie misschien nogal bij de haren getrokken. Wat de innovatieve Zweden immers gedaan hebben is het oppervlak van de carbon monocoque en koetswerkpanelen verder reduceren tot het absolute minimum.
Ze deden dat door de doorzichtige glans/laklaag, en dus beschermingslaag, van reguliere carbon te schaven, waardoor het nu dus ontbloot is aan de elementen. Al heeft het naar verluidt geen negatieve impact op de levensduur of optische kenmerken van de vezelstructuur. De primeur voor KNC is weggelegd voor de hybride Regera die daardoor zijn (droog)gewicht van 1.470 kg met 20 kg ziet verminderen. Het huzarenstukje vereist puur handwerk en is dus minder evident is dan het eventueel lijkt. Het kleinste foutje kan immers leiden tot de directe vernieling van het complete oppervlak.
Omdat het KNC-proces als een vergrootglas werkt op de meest kleine imperfecties is de kwaliteit van de standaardpanelen nog van groter belang dan bij klassieke (zichtbare) carbon panelen. Het proces is zo tijdrovend en intensief dat Koenigsegg denkt nog lange tijd de enige te zullen zijn die de afwerking zal kunnen aanbieden.
Koenigsegg bouwt slechts 80 exemplaren van de hybride Regera tegen een vanafprijs van 1,5 miljoen euro. Hoeveel de KNC-afwerking kost geven ze echter niet mee. Alle 80 exemplaren zijn reeds besproken.