Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Lexus RC F is altijd al een outsider geweest binnen het segment van de sportieve luxecoupé’s. Met de nieuwe RC F Track Edition wil het echter wat opschuiven naar de wat meer circuitgeorienteerde concurrenten zoals de M4 GTS.

Net als de BMW is deze RC F Track Edition niet voor gevoelige kijkers. Sinds de facelift mag de neuspartij dan wel iets conventioneler zijn geworden, met de (visuele) addenda van deze Track Edition zoekt Lexus opnieuw de controverse op. Met de Track Edition belooft Lexus naar eigen zeggen een hoger niveau van de befaamde letter ‘F’. En dat is zeker niet overbodig. Want sinds de letter, die een verwijzing is naar het circuit van Fuji, zijn intrede maakte op de LFA, heeft het een woelige geschiedenis achter de rug die in veel gevallen veel sportiviteit beloofde, maar vooral ook bestond uit visuele addenda voor modellen zoals de CT200h F Sport.

2019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_01

2019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_032019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_05

Zo hardcore als een M4 GTS of Mercedes-AMG Black Series is deze RC F Track Edition evenwel niet. Lexus zou immers Lexus niet zijn mocht het zijn kernwaarden van verfijning en comfort niet hebben willen bewaren. Binnenin zit met andere woorden nog steeds erg geluidsisolatie, net als eindeloos veel leder en alcantara. De gewichtsbesparingen zitten hem vooral in het onafgeveerd gewicht dankzij standaard carbon keramische remmen, gesmede BBS-velgen en ultralichten remklauwen. Goed voor een reductie van maar liefst 25 kg.

2019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_09

2019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_112019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_10

De rest van de 80 kg gewichtsreductie staan op het conto van CFRP koetswerkpanelen zoals het dak en de motorkap, terwijl de vaste carbon achterspoiler niet alleen efficiënter is dan de standaard actieve lipspoiler, maar ook nog eens gevoelig lichter. Kortom, een klassiek verhaal waarin Lexus vast ook nog het vermogen opgevoerd heeft?

2019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_08

Euh, nee, eigenlijk niet. Integendeel zelfs. Het vermogen van de atmosferische 5.0-liter V8 is immers gedaald van 477 pk naar 457 pk als gevolg van de WLTP-testcyclus. Maar vermoedelijk klinkt de achtcilinder evenwel nog dat tikkeltje beter dankzij de standaard titanium uitlaatlijn die uiteraard ook lichter is.

2019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_07

2019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_062019_lexus_rc_f_coupe_track_pack_02

Voor wie het allemaal niet zo opzicht hoeft is er uiteraard nog de standaard RC F die gelukkig een pak bescheidener is, maar ook van een heleboel wijzigingen profiteert zoals nieuwe motorsteunen, nieuwe, holle assen, aluminium onderdelen voor de ophanging, een efficiëntere airco en een kortere eindoverbrenging die het kleine verlies van vermogen vermoedelijk moet compenseren. Belgische prijzen voor zowel de standaard RC F als RC F Track Edition volgen binnenkort.