Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na een draagtijd die zelfs een olifant ongerust zou maken heeft Toyota dan toch het doek getrokken van zijn nieuwe Gazoo Racing Supra. Deze komt er in Europa voorlopig alleen met een geblazen zes-in-lijn. Maar het lijkt een kwestie van tijd vooraleer de viercilindervarianten, die momenteel enkel voor de thuismarkt bedoeld zijn, de oversteek maken.

Niet dat je ons zult horen klagen over die twee cilinders extra. Integendeel zelfs. De voorlopig krachtigste GR Supra krijgt een 340 pk (tussen 5.000 en 6.500 tpm) en 500 Nm (tussen 1.600 en 4.500 tpm) sterke 3.0-liter zes-in-lijn die tot op de laatste omwenteling na identiek presteert als in de nieuwe Z4 M40i.

2019_toyota_supra_gazoo_racing_13

In de Supra is de motor echter dat tikkeltje efficiënter vanwege iets kortere verzetten voor de standaard 8-traps automaat van ZF en het iets gunstiger rijklaar gewicht van 1.495 kg tegenover 1.535 kg voor de Roadster uit München. Daarmee spurt de snelle Japanner in 4,3 s naar de 100 km/h en naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Al is het zo goed als zeker dat de twee minder krachtige, maar ook 70 kg lichtere, versies met viercilinder turbo ook nog zullen worden aangeboden. Specifiek gaat het dan opnieuw om twee BMW-motoren in 258 pk en 197 pk specificatie.

2019_toyota_supra_gazoo_racing_08

De GR Supra heeft een 50:50 gewichtsverdeling en meet 4.379 mm op 1.854 mm op 1.292 mm en heeft daarmee – opvallend genoeg – een kortere wielbasis dan de GT86. De banden hebben dan weer een iets grotere voetafdruk en zijn 255/35 ZR19 voor- en 275/35 ZR19 achteraan, terwijl 348 mm en 345 mm grote Brembo’s voor de nodige stopkracht moeten zorgen. De benzinetank is dan weer relatief klein met een inhoud van slechts 52 liter.

2019_toyota_supra_gazoo_racing_12

Hoewel het uiterlijk in de verste verte niet aan BMW doet denken en vooral erg trouw gebleven is aan dat van de FT-1 Concept, onder andere inclusief dubbel gewelfd dak, is dat in het interieur minder het geval. Zo zal je meteen een heleboel knoppen en designelementen herkennen van de Z4 zoals het overgrote deel van de middenconsole, inclusief iDrive. Maar bijvoorbeeld ook het stuur en de stokken voor de knipperlichten en ruitenwissers. Al hoeft dat op zich geen ramp te zijn aangezien er slechtere plaatsen zijn om de mosterd te halen. Het toont echter wel dat de Supra technisch nauw aanleunt bij de techniek uit Beieren.

2019_toyota_supra_gazoo_racing_02

2019_toyota_supra_gazoo_racing_032019_toyota_supra_gazoo_racing_04

2019_toyota_supra_gazoo_racing_012019_toyota_supra_gazoo_racing_06

Het eerste jaar blijft de Supra alvast schaars. Zo komen er slechts 75 exemplaren naar ons land die niet toevallig reeds allemaal besproken zijn en standaard met het actief sperdifferentieel (ALD) en adaptieve dempers (AVS) komen. Alle 75 eigenaars worden automatisch lid van de Supra 900 Club (Voor heel Europa worden er in het eerste productiejaar slechts 900 Supra’s voorzien, waarvan 90 als matgrijze ‘A90 Edition’ in Matt Storm Grey) en hebben daardoor recht op exclusieve voordelen.

Alle andere klanten hebben de keuze uit acht verschillende kleuren, waaronder felle rode, gele en blauwe tinten. Daarnaast voorziet Toyota België ook twee afwerkingsniveau’s zijnde Active en Premium. Bij die laatste krijg je bovenop de reeds uitgebreide standaarduitrusting nog zwar leder, een JBL geluidssysteem met twaalf luidsprekers, een head-up display, een draadloze smartphonelader en opslag- en verlichtingspakketten.

2019_toyota_supra_gazoo_racing_07

Op officiële Belgische prijzen is het dan weer nog eventjes wachten. Maar in het Verenigd Koninkrijk start de GR Supra bij omgerekend net geen 60.000 euro. Perfect in het vaarwater zeg maar van andere kleppers zoals de Porsche 718 Cayman S, Alpine A110 of BMW M2 Competition.