Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Neemt Hyundai de Fiësta ST in het vizier? Als we de collega’s bij Autocar mogen geloven wel.

Ok, het zou niet de eerste keer zijn dat ze ons bij Autocar een broodje aap serveren. Maar echt gek klinkt deze piste uiteraard niet, dus geven we ze het voordeel van de twijfel. Als we de Britten hun welingelichte bronnen mogen geloven wordt de i20 N het eerst volgende model van Biermann’s N-divisie. De lancering van de sportieve variant van de kleine hatchback zou voorzien zijn voor 2020 en de receptuur volgen van grote broer i30 (Fastback) N. Denk aan een geoptamiliseerde ophanging die lager zit, krachtigere remmen, een sneller stuur, etc.

Hyundai i20 wrc 2

Net zoals in de oude Fiesta ST zou de power voor de i20 N afkomstig zijn van een geblazen 1.6. Of in het geval van Hyundai een aangepaste versie van de 1.6 T-GDI met een vermogen van om en bij de 200 pk. Of recht in het vaarwater van concurrenten zoals de Polo GTI, maar toch vooral de Fiesta ST. Immers de benchmark in het segment.

Hyundai i20 wrc 3

Of de Koreanen daar zullen in slagen is nog maar de vraag. De Fiësta staat nu eenmaal op eenzame hoogte. Maar wie ooit in contact kwam met auto’s zoals de i30 N hatchback of i30 Fastback N vierdeurs, weet dat ze tot nu toe geen half werk geleverd hebben. Naast de i20 N zou het N-gamma in 2020 ook nog de geboorte zien van een Tucson N die het dan weer mag opnemen tegen rivalen zoals de Cupra Ateca.

[Bron: autocar]