Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Ferrari 488 is dood. Leve de 720 pk sterke F8 Tributo.

Ligt het aan ons of lijkt de 488 niet eens zo oud? Zeker niet na de nog maar vrij recent lanceerde 488 Pista en 488 Pista Spider. Maar Maranello is er deze keer relatief snel bij om zijn ‘instapper’ met V8 middenmotor van een verjongingskuur te voorzien. Officieel heet het dat deze F8 Tributo, die zijn naam te danken heeft aan het feit dat Ferrari’s biturbo V8 de voorbije jaren veelvuldig in de prijzen is gevallen, een gloednieuwe auto is. Maar wij zien toch vooral een evolutie van wat er reeds was. Zijnde de 488 Pista.

2019_ferrari_f8_tributo_05

Instappertje

De F8 Tributo neem bijvoorbeeld de 4.0-liter twin turbo V8 over van de Pista waardoor het totaal uitkomt op een niet te misverstane 720 pk (bij 8.000 tpm) en 770 Nm koppel (vanaf 3.250 tpm). Daarmee spurt de F8 Tributo in slechts 2,9 s naar de 100 km/h en naar een onbegrensde topsnelheid van maar liefst 340 km/h. Niet slecht voor een instappertje…

2019_ferrari_f8_tributo_03

Het vernieuwde koetswerk, dat net zoals bij de 488 niet langer van de hand is van de meesters bij Pininfarina, heeft knipoogjes gekregen naar enkele legendarische Italiaanse volbloeden van weleer (F40, 308/328, etc), maar neemt bijvoorbeeld ook de S-duct in de neus over van de 488 Pista.

Herkenbaar

Daardoor creëert de F8 10% meer downforce, zonder aan drag te moeten inboeten. Het minimumgewicht van 1.330 kg (droog) ligt ook zo’n 40 kg lager dan voorheen. Al moet je daarvoor wel alle peperdure lichtgewichtopties aanvinken. Ferrari ziet het ongetwijfeld graag gebeuren.

2019_ferrari_f8_tributo_04

Net zoals het exterieur is ook het interieur een evolutie van wat we kennen van de 488 en in sé ook 458 Italia. De passagierszijde wint onder andere de meest recente versie van Ferrari’s Passenger Display en het stuurtje leunt nu dicht aan bij dat van de GTC4 Lusso. Maar voor de rest is alles toch wel heel erg herkenbaar.

2019_ferrari_f8_tributo_06

Ferrari stelt de F8 Tributo volgende week voor op het Salon van Genève. De eerste exemplaren zouden daarna snel bij de dealers moeten staan. Al hebben de meest trouwe klanten er uiteraard al lang eentje in bestelling staan.