Laag, breed, puur elektrisch, 1.874 pk en 2.300 Nm sterk. Dat is de Pininfarina Battista. De meest krachtige Italiaanse auto ooit.
Met de Battista, vernoemd naar Battista – Pinin – Farina, gaat de levensdroom van de wijlen stichter van het legendarische Italiaanse designhuis, het bouwen van een auto met Pininfarina-badge op de neus, eindelijk in vervulling. Dat hij het zelf niet meer mag meemaken is jammer. Maar over het resultaat zou hij (denken we) best tevreden zijn.
Het design van de Battista draagt zonder meer de stempel van het huis en zou misschien zelfs zo naar Maranello zijn kunnen gaan. Zoals we dat van bij Pininfarina gewoon zijn is de auto op het eerste zicht ontdaan van alle al te opzichte aerodynamische elementen. Maar gezien de prestaties zijn deze evenwel nodig. Vandaar ook het gebruik van actieve aerodynamica rondom. Al blijft het ontwerp toch relatief ingetogen en elegant.
Los daarvan kan de Battista niet veel verschillender zijn dan wat momenteel bij Ferrari uit de deur rolt. Achterin ligt immers geen potente 8 of 12-cilinder, maar een puur elektrische aandrijflijn die samen met de elektrotovenaars van Rimac ontwikkeld werd. De Battista maakt bovendien gebruik van vier individuele motors, een per wiel, waardoor de pure tweezitter ongeziene prestaties neerzet.
Nul naar 100 km/h neemt bijvoorbeeld minder dan 2 s in beslag, terwijl de topsnelheid alsnog op 350 km/h ligt. Nul naar 300 km/h is al even absurd en neemt nauwelijks 12 s in beslag. Maar doe je het wat rustiger aan dan beloven de Italianen toch nog een rijbereik van 450 km.
Het interieur van de Battista focust zich door zijn design duidelijk op de bestuurder. Rond het stuurtje staan drie schermen waarop alle informatie wordt geprojecteerd en die naar believen kunnen worden geconfigureerd. Automobili Pininfarina brengt 3 Battista’s mee naar Genève. Een witte, een grijze en een blauwe en zal er verder bestellingen noteren.
Toch zullen er niet meer dan 150 exemplaren van gebouwd worden. Met een prijskaartje dat zal oplopen tot 2 à 2,5 miljoen euro en misschien zelfs meer, afhankelijk van de uitvoering. De Battista stond het afgelopen Autosalon van Brussel zelfs al even achter de schermen bij Ginion, de Belgische invoerder van onder andere McLaren en Rolls-Royce. Zij zullen zich dan ook ontfermen over Belgische klanten. De kans dat er dus één of meerdere Battista’s naar ons land komen is met andere woorden niet gering.