Aston-CEO Andy Palmer heeft woord gehouden. De Vantage is er terug met een handgeschakelde transmissie! Maar er is meer.
Want naar analogie met de extra-sportieve DB11 AMR, kort voor Aston Martin Racing, heeft ook de Vantage een technische upgrade gekregen die deze Vantage AMR een stuk scherper maakt. Zo verliest de Vantage AMR niet alleen een verzet (van 8 naar 7, met dog-leg eerste versnelling), maar ook nog eens 95 kg gewicht. Enerzijds door de lichtere handbak, anderzijds dankzij de installatie van standaard Carbon Keramische remmen. Een primeur voor de nieuwe Vantage.
De Graziano-handbak beschikt niet alleen over een dog-leg eerste verzet maar krijgt ook nog de steun van een inschakelbare rev-match-functie (AMShift) en een flat-shift-functie die schakelen mogelijk maakt zonder het gas te hoeven lichten. Daarmee sprint de Vantage in 4,0 s naar 100 km/h (0,3 s trager dan de automaat) en naar een onveranderde topsnelheid van 314 km/h.
De 4.0-liter twin turbo V8 van AMG blijft immers onveranderd tegenover die van de reguliere Vantage en produceert dus nog steeds 510 pk (bij 6.000 tpm) en 625 Nm koppel (tussen 2.000 en 5.000 tpm).
In tegenstelling tot de DB11 AMR, die de reguliere DB11 vroegtijdig verving, wordt de Vantage AMR een gelimiteerde serie van slechts 200 auto’s die naast de standaard Vantage gelanceerd wordt. 141 van de 200 exemplaren zijn beschikbaar in een beperkt kleurpalet, zijnde Sabiro Blue, Onyx Black, China Grey of White Stone, terwijl de resterende 59 exemplaren allemaal in ‘Vantage 59’ spec zullen worden geconfigureerd. Oftewel in de combinatie van Stirling Green met details in Lime Green en een interieur met Dark Knight leder en Alcantara, en Lime Green details.
Voor wie liever zelf zijn Vantage met handbak samenstelt is er echter goed nieuws. Vanaf volgend jaar zal de 7-bak immers beschikbaar zijn op het reguliere productiemodel dat vanaf 156.587 euro beschikbaar is. De gelimiteerde Vantage AMR moet dan weer minstens 185.000 euro kosten.