Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na de reguliere Golf GTi neemt Hyundai nu ook de snellere Golf R in het vizier.

Nieuws over een snellere i30 N is niet meteen wereldschokkend. In de wandelgangen gingen er immers langer geruchten over een extra potente versie met meer peekaa’s, maar bijvoorbeeld ook de toevoeging van een automaat met dubbele koppeling. Dat laatste heeft een consultant van Hyundai Australië nog niet kunnen bevestigen, maar wel al dat er momenteel verschillende prototypes waarin de AWD-aandrijflijn wordt getest met oog op serieproductie.

2019_hyundai_i30n_option_02

De nieuwe achterophanging zou daarbij afkomstig zijn van de Kona waarvan geweten is dat er ook van dat model minstens al één N-prototype bestaat. Het platform van de i30 N is sowieso een dankbaar vertrekpunt voor een hetere versie. Eventueel met de combinatie van vierwielaandrijving en automaat met dubbele koppeling. Zeker omdat behalve de extreem populaire Golf R er naast de (R)S3 weinig of geen hot hatches zijn die gelijke ingrediënten kunnen aanbieden.

2019_hyundai_i30n_option_01

Afgelopen jaar presenteerde Hyundai op het Salon van Frankfurt overigens al de i30 N Option. Een conceptversie die reeds een voorsmaakje gaf van wat de i30 N mogelijk te wachten stond. En die zag er, zoals je op de foto’s kunt zien, lang niet verkeerd uit. Ook al was het geheel een stuk expressiever dan de Golf R die het vooral dan weer van zijn eerder bescheiden uiterlijk moet hebben.

2019_hyundai_i30n_option_04

Na het succes van de i30 N, i30 Fastback N, Veloster N (die alleen in de Verenigde Staten beschikbaar is) en de semi-sportieve N-Line, heeft Hyundai sowieso al groen licht gegeven om het aantal N-modellen gevoelig te verhogen. Zo komt er eind dit jaar bijvoorbeeld ook al een Tucson N. Een performance-SUV die het moet opnemen tegen onder andere de Cupra Ateca.

[Bron: Cars Guide]