Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Daarmee kent de revolutionaire benzinemotor, die vonk- en compressieontsteking combineert, eindelijk zijn Belgische prijs.

We hebben er eventjes moeten op wachten maar eindelijk is de commercialisatie van de befaamde SkyActiv-X-motor in zicht. Dat ‘ie eerst in de nieuwe Mazda 3 (rijtest) zou terecht komen stond al langer vast.  Maar bij zijn lancering eerder dit jaar was de motor nog niet beschikbaar.

2019_mazda_3_hatchback_test_06

Het belang van het technologisch hoogstandje mag dan ook niet onderschat worden en zijn complexiteit al evenmin. Deze zit ’em niet zozeer in de uitvoering als in de elektronica die de motor onder de meest uiteenlopende omstandigheden draaiende moet houden. Heel wat constructeurs hebben er hun tanden al op stukgebeten, maar dat het uitgerekend het kleine Mazda is die met de primeur weet uit te pakken, is straf. De techniek belooft zowel een flinke vooruitgang op het vlak van prestaties, als in verbruik. En dat zonder het gebruik van een turbo of een andere vorm van drukvoeding. Maar wel met een standaard milde hybride-systeem dat onder andere remenergie recupereert om de (start)motor te ontlasten.

Zowel op sedan als hatchback

De SkyActiv-X-technologie wordt het eerst aangeboden in de vorm van een 180 pk (bij 6.000 tpm) en 224 Nm (vanaf 3.000 tpm) sterke 2.0-liter, al dan niet gekoppeld aan een standaard handgeschakelde 6-bak of een optionele 6-trapsautomaat koppelomvormer (+ 1.500 euro) voor een vanafprijs van 27.590 euro met het uitrustingsniveau SkyDrive Business. De motor is  zowel op de sedan als de identiek geprijsde hatchback beschikbaar. Al is die laatste er enkel met optionele vierwielaandrijving (maar standaard uitrustingsniveau SkyCruise) vanaf 32.090 euro – al zal je die bij ons vermoedelijk niet meteen nodig hebben.

2019_mazda3_skyactiv_x_12

Samen met de prijzen heeft Mazda ook de officiële verbruikswaarden in zowel NEDC als WLTP gelanceerd. Het opgegeven gemiddeld verbruik ligt daarbij tussen de 4,4 en 5,5 l/100 km of 96 en 125 g/km NEDC. Voor het strengere WLTP wordt dat 5,5 en 6,9 l/100 km of 100 en 125 g/km – afhankelijk van de gekozen uitrusting en/of gekozen versnellingsbak en velgenmaat.