Geen IAA in Frankfurt zonder Duits pk-geweld. En dus heeft Audi de nieuwe RS7 meegebracht.
Wie in autoland nauwelijks of geen compromissen wil sluiten komt al snel uit bij evergreen RS6 Avant. Maar voor wie zo’n opgespoten break nogal utilitair lijkt heeft Audi een extraatje achter de hand in de vorm van de RS7 Sportback. Dezelfde mechanische ingrediënten, en dus prestaties, maar dan verpakt in een iets afgelikter geheel met een aflopende daklijn en frameloze ruiten.
Subtiel is de nieuwe RS7 daarom allerminst. Zo groeiden de wielkasten langs weerszijden met 40 mm, krijgt ‘ie de typische ovalen uitlaten, net als de rest van de typische RS-designtrekjes zoals zwarte honinggraatgrilles en 10-spaaks 21-duimsvelgen met banden in het maatje 275/35. Optioneel kan dat zelfs nog een formaat groter met rubbers in het maatje 285/30 R22.
Voorin vinden we dezelfde 4,0-liter twin-turbo V8 als in de RS6 die ook hier de assistentie krijgt van een mildehybridesysteem, en standaard gekoppeld wordt aan 8-trapsautomaat met koppelomvormer. De geblazen achtcilinder perst er 600 pk en 800 Nm koppel uit en katapulteert de Sportback dankzij de standaard quattro-vierwielaandrijving in 3,6 s naar de 100 km/h en naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. Al kan je de topsnelheid nog verder optrekken naar 306 km/h door te kiezen voor het optionele Dynamic Plus Pack.
Net als bij de nieuwe RS6 belooft Audi extra sportiviteit vanwege de quattro-vierwielaandrijving die nu tot maximaal 85% van het vermogen naar de achteras stuurt – al dan niet geholpen door een optioneel en elektronisch gestuurd mechanisch sperdifferentieel op de achteras met torque vectoring-technologie.
Standaard ligt de RS7 zo’n 20 mm lager dan de standaard A7 en beschikt ‘ie over adaptieve luchtvering. Maar voor wie het wat sportiever en transparanter mag heeft Audi Sport ook een klassieke ophanging in de aanbieding met stalen veren en adaptieve dempers. De nieuwe RS7 Sportback zal vanaf volgend jaar bij de dealers staan.