Het was een kwestie van tijd vooraleer Hyundai het succes van zijn i30 N zou verzilveren met een extra gefocuste variant. Deze is er nu in de vorm van de ‘Project C’. Een extra lichte en nog meer gefocuste versie van de vijfdeursvariant, gelimiteerd op 600 exemplaren.
Deze i30 N Project C is er eentje voor puristen. Voor DRIVRs zeg maar. Want onder de kap van de matzwarte hot hatch vind je geen extra vermogen tegenover de standaard i30 N met Performance Pack. Wat dan wel? Bovenal minder gewicht. Zo’n 50 kg in het totaal. En dit dankzij een veelvoud van ingrepen waaronder enkele technische primeurs voor het Zuid-Koreaanse merk.
Iedere i30 N Project C krijgt met koolstofvezel versterkte kunststof carrosseriedelen (CFRP, Carbon Fiber Reinforced Plastic). En dat voor zowel de voorste splitter, de diffusor (-386 g), de ongelakte motorkap (-7,2 kg) als de zijskirts met N-logo (-998 g). De nieuwe kuipstoelen van de Italiaanse specialisten van Sabelt zorgen dan weer voor een gewichtsreductie van maar liefst 15 kg per stoel.
De i30 N Project C ligt 6 mm dichter bij het asfalt en heeft een zwaartepunt dat 8,8 mm lager ligt in vergelijking met de standaard i30 N. Dit dankzij kortere veren en stijvere – maar nog steeds adaptieve – dempers. De ‘knuckels’ van de achterwielophanging – die de wielnaaf met de ophanging en stuurcomponenten verbindt – zijn dan weer van aluminium voor een gewichtsbesparing van 4,66 kg. De Project C is net als de versie met Performance Pack standaard uitgerust met een achterste stabilisatorstang.
In het interieur van de Hyundai i30 N Project C vinden we heel wat Alcantara terug, net als een unieke aluminium schakelpook en veiligheidsgordels in Deep Orange. Datzelfde kleurtje keert ook terug op de remklauwen en de stiksels van de kuipstoelen. Maar ook de Drive Mode- en N-schakelaars op het stuur. Een speciale badge (xx/600) aan de passagierskant benadrukt tenslotte het exclusieve karakter van de i30 N Project C.
Hoeveel i30’s N Project C er precies naar België komen weten we momenteel nog niet. Maar wie er eentje wil bemachtigen zal vermoedelijk snel moeten zijn. De letter C in de naam van de Project C verwijst overigens naar ‘Area C’: de naam van het high-performance testcircuit van Hyundai’s Namyang R&D Center, de geboorteplaats van het N-label.