Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Subaru heeft zijn Forester in een nieuw kleedje gestoken en voorzien van hybridetechniek. Maar is de meest verkochte Subaru aller tijden daarmee nu ook spek naar Belgische bek?

In Europa, en België in het bijzonder, aanzien we Subaru als een kleine speler en dat klopt uiteraard ook. Met een marktaandeel van nauwelijks 0,3 procent en een beperkte gamma met onder andere de BRZ, XV en Levorg, stelt het merk met de zes sterren in België nauwelijks iets voor. Op mondiaal vlak is het echter een ander verhaal. Zo verkoopt het meer dan dubbel zoveel auto’s als bijvoorbeeld Volvo en geeft het in de Noord Amerika zelfs VW ruim het nakijken. Naar het waarom is het niet lang zoeken. Combineer een legendarische betrouwbaarheid met democratische prijzen, standaard vierwielaandrijving en een focus op gebruiksgemak, en je creëert ijzersterke fundamenten.

2019_subaru_forester_eboxer_test_02

Veiligheid eerst

Waarom het bij ons dan zo’n vaart niet loopt? Een beperkt dealerschap in combinatie met hoofdzakelijk benzines, CVT’s en een bijgevolg relatief hoge CO2-uitstoot, limiteren nu eenmaal de aantrekkingskracht van het gamma. Hetzelfde kan ook gezegd worden over de form-follows-function-mentaliteit die op de designafdeling heerst. Wat dat betreft gaat de vijfde generatie Forester misschien nog een stap verder dan zijn voorganger. Een designicoon zal de Forester nooit zijn. Maar het is opvallend dat ook de nieuwste generatie wars heeft aan alle huidige trends. Wie echter voorbij zijn nogal anonieme uiterlijk kijkt zal een ruime en praktische alleskunner vinden die hoog inzet op on- en offroadcapaciteiten en bovenal actieve- en passieve veiligheidssystemen.

2019_subaru_forester_eboxer_test_07

De Forester pocht immers niet alleen met een extreem stijf koetswerk en MacPherson voor/ dubbele driehoeken achter, maar ook met een rist (standaard) veiligheidssystemen die zelfs de gemiddelde Volvo er bijna kaal laten uitzien. Denk daarbij aan alle gangbare veiligheidssystemen maar ook Subaru’s EyeSight-technologie en een heuse motion tracker die de bestuurder actief scant en waarschuwt bij afleiding of slaperigheid. Al gebruikt Subaru de technologie ook in combinatie met tot vijf bestuurdersprofielen waarmee niet alleen de stoel op de correcte plaats gezet wordt, maar ook de spiegels, de temperatuur en zelfs het gekozen radiostation. Gevolg? Een ongezien hoge score van 122,3 op 126 punten op de Japanse JNCAP-test die het merk binnenkort ook op de Europese variant denkt te kunnen behalen.

2019_subaru_forester_eboxer_test_18

2019_subaru_forester_eboxer_test_092019_subaru_forester_eboxer_test_112019_subaru_forester_eboxer_test_03

E-Boxer

Een andere grote nieuwigheid is wat de Japanners hun e-Boxer-technologie noemen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een xxx sterke lithium-ion batterij die de plaats van het reservewiel inneemt, kwestie van de vlakke kofferruimte te behouden, en een 13,5 kW sterke elektromotor die geïntegreerd is in de Lineartronic CVT. Goed voor een minverbruik van ongeveer 10%. Maar ook verbeterde offroadcapaciteiten vanwege het extra koppel onderin en de manier waarop deze door de ECU kan gemanipuleerd worden om vervolgens naar alle vier de wielen te worden gestuurd.

2019_subaru_forester_eboxer_test_14

2019_subaru_forester_eboxer_test_152019_subaru_forester_eboxer_test_042019_subaru_forester_eboxer_test_06

In het algemeen is de Forester er op alle vlakken op vooruit gegaan met een merkbare stijver chassis, minder initiële koetswerkrol, meer (binnen)ruimte en een algemeen comfortniveau dat beduidend hoger ligt. Het hybrideaspect van de aandrijflijn moet je echter aanzien als een handige bijkomstigheid. Daarvoor is de batterij nu eenmaal aan de kleine kant en de elektromotor te weinig krachtig/dominant. De manier waarop het systeem in de aandrijflijn, en de automaat in het bijzonder, geïntegreerd zit mag er evenwel wezen. Je krijgt met andere woorden geen negatieve bijwerkingen. Zelfs het eenduidig en transparant remgevoel is overeind gebleven.

No-nonsense SUV

Wat het systeem dan wél doet? Bijstand leveren aan de atmosferische en 150 pk sterke 2,0-liter boxermotor. Maar ook aan de CVT-automaat bij lage snelheden en dan vooral in start/stop-verkeer. Het gevolg is een Forester die zich zo mogelijk nog van een gladdere kant laat zien dan we tot op heden van niet-sportieve Subaru’s gewoon waren. Daarmee doet de Forester zijn nogal oubollig imago alle eer aan. Maar wie daar op zich geen boodschap aan heeft, en (opnieuw) bereid is verder te kijken, treft een no-nonsense SUV die eerst een vooral een werkpaard/gebruiksvoorwerp wil zijn (met onder andere een standaard trekvermogen van 1.870 kg), en daar ook met verve in slaagt.

2019_subaru_forester_eboxer_test_10

2019_subaru_forester_eboxer_test_132019_subaru_forester_eboxer_test_05

Een bochtenridder is de Forester nog steeds allerminst. Maar dat hadden we eerlijk gezegd ook niet verwacht en nog minder gewenst. Sportiviteit en hoogpotigheid gaan nu eenmaal niet samen. Hoezeer sommigen ook proberen. En wat dat betreft belooft de Forester ook weinig of niets. Of het zouden de (standaard) schakelpeddels moeten zijn die gezien zijn CVT met gesimuleerde verzetten en bescheiden prestaties nogal misplaatst zijn.

Lukt het deze keer wel?

Of de nieuwe Forester daarmee ook de gemiddelde Europeaan zal kunnen overtuigen? Dat is dan weer lang niet zeker. Zeker de gemiddelde Belg is (denken we) nog iets te gevoelig aan het designaspect, terwijl ook zijn pure offroadkunsten bij ons ook van minder groot belang zijn, en dus nauwelijks de doorslag zullen geven. Nochtans zijn er weinig dagelijkse omstandigheden waar de Forester geen weet mee heeft. Integendeel zelfs. Hoe uitdagender hoe liever ‘ie het heeft. Niet toevallig verkoopt het model dan ook veel vlotter in wintergevoelige markten zoals (Zuid) Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland waar extreme temperaturen, gebruiksgemak, betrouwbaarheid en oerdegelijke vierwielaandrijving deel uitmaken van het dagelijks leven.

2019_subaru_forester_eboxer_test_12

Wie toch eens wil verder kijken dat het establishment hoeft gelukkig niet over de gemiddelde Zwitserse beurs te beschikken om voor de Forester in aanmerking te komen. Met een vanafprijs van 30.445 euro is de Forester best concurrentieel in de markt gezet. Zeker gezien zijn uitgebreide standaarduitrusting met onder andere EyeSight, X-mode met Hill Decent Control, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, DAB+, etc. Ijzersterke argumenten waarmee enkel de sportieveling onvrede moet nemen. Maar daarvoor heeft Subaru gelukkig nog de BRZ in huis.

SUBARU Forester e-Boxer (2019)
MOTOR: viercilinder-boxer, atmosferisch (met hybrideondersteuning) CILINDERINHOUD: 1.995 cc, MAX. VERMOGEN: 150 pk (bij 5.600 – 6.000 tpm), MAX. KOPPEL: 194 Nm (bij 4.000 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,66/1,81/1,73 m, LEEGGEWICHT: 1.656 kg, VERSNELLINGEN: CVT, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, met actieve koppelverdeling, Banden: 225/45 R18 (rondom), OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,4 l/100 km (168 g CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 192 km/u, 0-100 KM/H: 11,8 s, VANAFPRIJS: 30.445 euro, SCORE: 3,5/5